Dan ir-rumanz huwa re-editjar
ta’ Overdose li ħareġ għall-ewwel darba fl-1995. Anki
din id-darba Irmied (mela 18-il sena
wara) jikxef lil Alfred Palma bħala awtur ta’ narrattiva oriġinali, mhux iktar
bħala traduttur (Dante, Shakespeare, Wilde u iktar) jew poeta (Preludji, 1993). Irmied iqiegħed lil Palma fil-qoffa tal-kittieba kontemporanji li
jiktbu r-rumanz osé. Kif jikteb fil-Kelmtejn Qabel hu stess: “Kelli
storja tajba, umana u fattwali, u ridt noħroġha kif suppost, bla djuq u bla
kantunieri.”
STRUTTURA:
Irmied għandu 113-il paġna u jinqasam f’20 kapitlu. Hija
interessanti ħafna l-binja narrattiva li Palma jagħżel għal Irmied. Jitlaq mill-preżent, il-funeral
ta’ Franco fil-kappella tal-Addolorata, biex imbagħad bħal jiftaħ l-ewwel
taqsima (kapitli 1 sa 4) fejn permezz tal-personaġġ ta’ Silvana mmorru lura fl-imgħoddi
għall-ewwel darba u naraw kif żvolġiet ir-relazzjoni Franco-Silvana, sakemm
bil-mod il-mod nerġgħu għall-punt tal-preżent, mela għall-funeral. Fit-tieni
taqsima (kapitli 5 sa 13) nerġgħu lura għall-imgħoddi u din id-darba naqraw
dwar ir-relazzjoni bejn Franco u martu Marisa (l-ewwel laqgħat, sess, tqala,
żwieġ, ulied, żmien hieni u żmien ikrah, tradiment, vjolenza domestika, birda
fl-imħabba, tbagħbis ta’ flus u tkeċċija mix-xogħol, xorb u droga mill-ġdid),
sakemm anki hawn nerġgħu naslu għall-punt tal-preżent. Fl-aħħar parti (kapitli
14 sa 20) nerġgħu lura għall-imgħoddi (l-iktar imbiegħed) u naraw ir-relazzjoni
bejn Dun Anton – kif nibtet il-ġibda fiżika lejn sieħbu - u Franco, li tibda sa
minn meta kienu studenti fis-Seminarju.
Il-personaġġ li jorbot flimkien dawn it-tliet partijiet huwa Franco stess,
bil-waqtiet sbieħ u koroh li ġarrab. Però lil Franco narawh fuq kollox f’waqtiet ta’ kriżi kbar:
qiegħed, iddrogat u bi problemi fiż-żwieġ. It-tliet taqsimiet jitwasslulna minn
tliet punti di vista differenti: dak ta’ Silvana, dak ta’ Marisa u dak ta’
Anton. Imbagħad huwa fit-tielet parti fejn niskopru anki dwar l-iktar aspetti
umani ta’ Franco, għalkemm bil-mod il-mod nassistu wkoll għat-taħsir
fiżiko-morali tiegħu li jwasslu sat-tmiem. Mela Palma bil-mod il-mod u permezz
tal-flashbacks iwassalna
għall-għarfien ta’ x’wassal għall-funeral li jiftaħ bih ir-rumanz billi għal
tliet darbiet imexxina lura fiż-żmien.
Hemm ukoll ċerti waqtiet li jservu bħala ħolqa bejn
taqsima u oħra. Pereżempju, f’kapitlu 4 Franco joħroġ mix-xena, imma qabel ikun
hemm laqgħa ambigwa bejnu u bejn Dun Anton fil-flat (mela fl-ewwel parti). Din
l-ambigwità tiġi ċċarata kompletament fl-aħħar taqsima. Ħolqa oħra sseħħ
fit-tieni parti: Marisa tirrakkonta affarijiet li l-qarrej diġà jaf dwar
l-imġiba ta’ Franco, u dan għax Franco stess, fl-ewwel parti, ikun irrakkontahom
diġà fl-ewwel parti lil Silvana waqt l-ewwel laqgħat tagħhom. Hemm ukoll
il-kwistjoni tad-dubju: l-istess dubji li jkunu għaddew minn moħħ Silvana dwar
minn fejn Franco qed iġib il-flus, jerġgħu jgħaddu minn moħħ martu Marisa
fit-tieni taqsima.
Ta’ min jiftakar però li hemm differenza fl-ordni bejn
kif Palma jippreżenta l-ġrajjiet li seħħew fuq livell ta’ narrazzjoni (dak li
l-Formaliżmu Russu sejjaħ syuzhet) –
mela Franco-Silvana (l-ewwel taqsima), Franco-Marisa (it-tieni-taqsima), u
Franco-Dun Anton (it-tielet taqsima) -, u kif l-istess ġrajjiet seħħew fuq
livell ta’ fabula (kif ġraw fir-realtà,
skond il-kronoloġija loġika passat, preżent, futur), mela Franco-Anton
(it-tielet parti), Franco-Marisa (it-tieni parti) u fl-aħħarnett,
Franco-Silvana (l-ewwel parti).
Hemm drabi meta Irmied
jolqot anki fuq livell ta’ tħaddim ta’ xbieha. Insemmi żewġ eżempji.
F’kapitlu 11 naqraw, “Kif ħareġ, Marisa daħlet fil-kamra tal-banju u bdiet
tiġbor il-biċċiet tal-mera mill-art. Stħajlitha qed tiġbor il-biċċiet ta’
qalbha, li kienet ilha żmien li saret elf biċċa!” (p. 85) F’kapitlu 13 naqraw,
“Il-ħolm kollu tagħha kien sar irmied, u kien tar kollu mar-riħ. Kif kien qed
itir il-weraq mejjet mal-fewġa qawwija li xi waqtiet kienet tonfoħ
mill-punent.” (p. 95)
MILL-PERSPETTIVA
TEMATIKA:
Bħar-rumanz tiegħu Tqanqil
(2010, 2013), anki hawn naraw lil Palma bħala kittieb realist u soċjali:
jikteb dwar il-familja, l-imħabba (anki dik ta’ natura extrakonjugali u
omosesswali), il-problemi li jwasslu għat-tkissir ta’ dawn minħabba droga,
xorb, serq u ġlied bejn il-miżżewġin, il-qgħad, it-tradiment, flimkien
mal-waqtiet dgħajfin u mad-disperazzjoni saħansitra ta’ qassis. Anki hawn Palma
hu bla kantunieri meta jiddeskrivi lill-bniedem bħala ħlejqa ta’ passjoni u
ġibdiet sesswali qawwijin qatigħ.
Ma ninsewx li dik li jikteb dwarha Palma hawnhekk hija
storja ta’ mħabba li paradossalment
mill-bidu nett tintrabat mal-mewt. Hija mħabba fatali u minn hawn
it-titlu tar-rumanz Irmied.
Fl-aħħar taqsima wieħed jistaqsi min hu l-iktar ħati bejn
Anton u Franco? Minn naħa kien Franco ddisprat għall-flus biex jixtri d-droga
li ttanta u waqqa’ lil Dun Anton, u dan għax minn qabel kien jaf bil-punt
dgħajjef tiegħu: l-imħabba u l-ġibda fiżika lejh. Minn naħa oħra jinħass li dik
ta’ Anton għal Franco hi mħabba awtentika anki jekk hija ta’ natura
omosesswali, imma fl-istess ħin dan il-qassis kien jaf li sieħbu Franco kien
miżżewweġ u dak li kien qed jagħmel kien biss biex jikseb il-flus. Din id-darba
mela ma jitpartux il-kupuni tal-futbol, imma s-sess għall-flus! Mela dik ta’
Franco hi biss prostituzzjoni ta’ ġismu u manipulazzjoni ta’ sieħbu dgħajjef.
Huwa hawhekk fejn Palma jimraħ fi spazji jaħarqu jew perikolużi tassew:
b’kuraġġ u b’ċertu azzard jikteb ukoll dwar relazzjoni sesswali bejn żewġ
irġiel, wieħed minnhom qassis u l-ieħor isseparat u ddrogat.
KONKLUŻJONI:
F’Irmied Palma
jorbot flimkien ħsus kuntrastanti bħall-imħabba fuq naħa, u d-diqa u s-sens
tal-ħtija fuq l-oħra. Anki hawn l-awtur jikxef l-aktar irkejjen moħbija
fil-bniedem tant li nifhmu li fl-aħħar mill-aħħar dan huwa ħlejqa kumplessa
immens. Nagħlaq bi kliem Palma stess fil-Kelmtejn Qabel: “qtajtha li wasal
iż-żmien għat-tieni edizzjoni ta’ dan ir-rumanz li, b’isem ġdid, aktar imlaħħam
u aktar ‘jaħraq’ għandu mhux biss jogħġob lil min ġa qrah, li żgur se jitħajjar
jerġa’ jaqrah, iżda wkoll lil dawk li semgħu bih iżda qatt ma qrawh, u li issa
żgur li jitħajru jaqrawh.” Inħoss li għalkemm Irmied hu rumanz osé u
jappella għal pubbliku adult u matur (18+), għandu l-preġji tiegħu kemm fuq
livell ta’ plot kif ukoll fuq livell strutturali u stilistiku.
Patrick Sammut
Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!
ReplyDeleteGiaonhan247 chuyên dịch vụ gửi hàng đi Úc, mua hộ vòng tay pandora úc ship về Việt Nam uy tín và dịch vụ vận chuyển hàng đi campuchia uy tín.