Mejt tittratta tema attwali
ħafna: dik ta’ mikrobu fl-arja li jattakka l-moħħ u jġennen fi ftit minuti lil
dak li jkun billi joqtol fih kulma hu uman u jibdlu f’qattiel miġnun. Dik li
jiddeskrivi Grasso hija ċirkostanza u għajn ta’ ispirazzjoni f’bosta serje
televiżivi li għandhom mill-fantaxjenza kontemporanja bħal The Strain, The Last Ship
jew Helix. L-awtur jispira ruħu anki
minn bosta aħbarijiet ta’ kronaka sewda li nisimgħu u naqraw dwarhom ta’ kuljum
fejn naraw li l-bniedem jaf jaqa’ fil-baxx ħafna ladarba jitlef moħħu.
Stilistikament dan hu rakkont b’ritmu narrattiv jgħaġġel. Grasso jgħinna
nħarsu lejn il-ġrajja minn angoli differenti u jalterna bejn partijiet
djalogati li jseprimu biża’ u sens ta’ urġenza u l-kumment tan-narratur li
jkompli jsaħħaħ il-gravità tas-sitwazzjoni. Bil-mod
il-mod Grasso jwassalna għal climax mistenni,
biex f’daqqa waħda jaħsadna b’anticlimax
mhux daqstant mistenni, imma li żgur ifakkar f’rumanzi bħal I Am Legend ta’ Richard Matheson jew World War Z (ta’ Max Brooks), it-tnejn
magħmulin films li għamlu suċċess. Dan hu rakkont fanta-apokalittiku u
tal-biża’, imma fl-istess ħin bħal ifakkarna li dak li jidher fantaxjenza llum
jista’ jsir realtà għada stess!
Għalkemm fit-tieni rakkont, Dehra
tal-Pont, Grasso jikkonċentra fuq żewġ personaġġi, Saverju u Ninna, xorta
waħda ma jonqosx milli jiddeskrivi dak kollu li hemm mal-madwar. L-awtur
jirnexxilu jlaħħam dan kollu permezz ta’ sens qawwi ta’ osservazzjoni li żgur
bena u saħħaħ matul dawn l-40 sena li ilu jikteb u jippubblika. Dawk tiegħu
huma deskrizzjonijiet ta’ karattri li jqaxxarhom permezz ta’ ħakma assoluta fuq
l-ilsien Malti, imma anki permezz ta’ ġesti, pawsi partikolari fid-djalogi,
karatteristiċi fiżiċi idjosinkratiċi bħal tikmix fuq il-wiċċ jew qxur niexef
fuq l-id, jew teptipa tal-għajnejn.
Strutturalment Dehra tal-Pont jinqasam
f’żewġ movimenti: fl-ewwel parti hemm ċerta rutina, hena, imma fit-tieni parti
mill-ewwel jibda jinbena sens ta’ tensjoni u ta’ stennija, anki permezz ta’
bosta mistoqsijiet li jirriflettu dubji li għaddejjin f’moħħ il-protagonist.
Dan kollu jintrabat mal-maltempata li għaddejja barra. Hekk waqt li jaqra
d-djalogu li għaddej bejn Saverju u Ninna, il-qarrej iħoss li se tfaqqa’ xi
ħaġa kerha, b’atmosfera li tixbah lid-delitt ta’ Raskolnikov ta’ Dostojevskij.
Jitħaddem il-kuntrast tal-kjaroskur li hu effettiv ħafna: “Kien id-dawl
tal-fidwa għaliha; għalih id-dlam waħxi tat-telfien.”; “Dak il-fanal imdendel
f’tarf it-triq kienet se tieħdu magħha u kull darba li jaqa’ d-dlam tad-dubju, tas-suspett,
tħares lejh.”; jew “baqgħet tħares lejn il-fanal idawwal il-wesgħa mudlama ta’
madwarhom.” (pp. 50-51) Dak li Grasso jibni bil-mod il-mod fl-ewwel parti,
iżarmah daqstant bil-mod il-mod fit-tieni parti sakemm id-dawl jinbidel fi dlam
u l-ħajja u l-imħabba f’mewt.
Fir-rakkont Id-Dar fejn Tieħu Gost
Tmut storja ta’ suċċess fi ftit paġni tinbidel f’falliment totali. Il-mewt
hija mifhuma bħala l-qerrieda ta’ kull hena. Ironikament wieħed
mill-protagonisti kien id-direttur ta’ kumpanija tal-assikurazzjoni tal-ħajja.
Wieħed jistaqsi mill-ewwel: xi skop hemm li tmut meta tkun hieni u paxxut?
Fid-deskrizzjoni fiżika tas-Sur u s-Sinjura Neumberger hemm element grottesk
qawwi: huma “l-aktar koppja ħelwa fil-kruha tagħha.” (p. 68) Paradoss ieħor
huwa l-fatt li f’dar ġenna l-mewt kienet tolqot lil dak li jkun bla ma jaf kif
u meta. F’kull parti ġdida tar-rakkont Grasso jinkludi personaġġi ġodda u
b’hekk iwessa’ l-ispazju narrattiv. Dan ir-rakkont jassumi tifsiriet anki
morali: nifhmu li l-bniedem f’sensieh biss jaf japprezza l-importanza tal-ħajja
u jagħraf kemm hu żball li jarmiha. Dan jintrabat ma’ dak li naqraw f’paġna 72,
“Il-bniedem jasal għal bosta deċiżjonijiet koroh meta jkun impulsiv.” Filwaqt
li t-tmiem hu wieħed mhux mistenni tassew, min-naħa l-oħra jonora mija fil-mija
t-titlu tar-rakkont.
F’Il-Ġar it-tagħrif dwar il-protagonisti
jew personaġġi Grasso jagħtih gradwalment, mela f’dożi żgħar li jħalluk tixtieq
dejjem iktar. Fl-iżvilupp tar-rakkont huwa jħallat partijiet li għandhom
mit-tiġrib pożittiv u oħrajn mit-tiġrib negattiv. Hawn hija ttrattata bil-mod
partikolari ta’ Grasso t-tema tal-familja, fejn l-omm hija armla u b’iben
waħdieni. Anki hawn Grasso jaħsad permezz ta’ waqt ta’ waħx mhux mistenni
għalkemm ikun diġà pprepara lill-qarrej għalih. Sintattikament (it-tul
tas-sentenzi) titħaddem il-konċiżjoni fuq naħa (“Moħħha werżaq f’sikta.”), fuq
l-oħra perijodu sintattiku twil fejn jaħkem ċertu dettall deskrittiv, anki ta’
ħsus u ħsibijiet ġewwiena.
Jidħol l-element psikoloġiku: għaliex il-protagonista wara l-mewt ta’
żewġha u dik friska ta’ binha titkellem iktar dwar ommha milli dwarhom? Grasso
jinsisti ħafna fuq l-importanza ta’ din ir-rabta speċjali bejn l-omm u l-bint.
Interessanti l-parti ta’ omm il-protagonista, l-aktar meta tieħu r-rwol ta’
investigatur biex tipprova titkixxef dwar min seta’ qatel in-neputi tagħha.
Meta r-rakkont jibda jinħass qed jitwal bla bżonn u n-narrazzjoni tibda
tgħajjik, Grasso jintroduċi żvilupp narrattiv ieħor li jaħsad u b’hekk jerġa’
jixgħel l-interess tal-qarrej li għal waqt qasir jista’ jkun batta. Fil-finali
mhux mistenni Grasso jinkludi l-element tas-sopranaturali u jfakkar li “hemm
awtorità oħra li taħkem fuq kollox u fuq kulħadd.” (p. 121)
L-aħħar rakkont huwa Ir-Raġel ta’
Novembru. Hu miktub fl-ewwel persuna singular. Il-“jien” hawn hu Judy ta’
23 sena. Jinqasam f’żewġ partijiet:
fl-ewwel parti hemm l-istennija, ix-xewqa u l-laqgħa; fit-tieni parti naqraw
dwar il-bidu tar-relazzjoni, u wara l-kixfa ta’ ħwejjeġ mhux daqstant sbieħ.
Anki hawn hu preżenti l-motiv tal-familja u r-relazzjonijiet umani. Anki hawn
strutturalment Grasso jiftaħ bħal rakkont sekondarju ġor-rakkont ewlieni, ġieli
anki iktar. Grasso ma jiddejjaq xejn jikxef l-irkejjen imdallmin u koroh tan-natura
umana. Mill-ġdid ir-rivelazzjoni li taħsdek hija merfugħa għall-aħħar linji
tar-rakkont, rivelazzjoni li żgur tintrabat mal-istess titlu.
Għal darb’oħra f’Mejt Grasso jħaddem
stil ta’ kitba li jaħkmek u jimbuttak tkompli taqra bla heda, bi djalogi
mexxejja u ritmu naturali. L-għajn ta’ ispirazzjoni huwa t-tiġrib tal-ħajja
tal-bniedem (jinsab fejn jinsab, Malta jew barra minn xtutna) ta’ kuljum.
Grasso mbagħad jaħsad anki permezz ta’ frażi qasira, ta’ atteġġjament jew ġest
partikolari li jġiegħel lill-qarrej jibda jiddubita mis-sabiħ tas-sitwazzjoni
li jkun għadu kemm ippreżenta u b’hekk joħloq sens ta’ stennija. Anki hawn
għandna rakkonti fejn fiċ-ċentru u taħt lenti għarriexa titqiegħed in-natura
umana biex b’hekk Grasso jurina li jaf sewwa minn x’inhu magħmul il-bniedem (ruħu,
qalbu, il-psike tiegħu) bis-sabiħ u l-ikrah tiegħu, bil-punti b’saħħithom u
bid-dgħjufijiet tiegħu. Permezz tal-kitbiet ta’ Anton Grasso niskopru kemm dak
li jidher għax fil-wiċċ, imma iktar u iktar dak li hu fil-fond, moħbi u ma
jidhirx. Huwa lejn dan li Grasso jimmira u li b’sengħa kbira jikxef permezz
tal-kelma, tad-deskrizzjonijiet u tad-djalogi li jinseġ. Li hu żgur li min
jaqra r-rakkonti ta’ Grasso qatt ma jista’ jserraħ rasu u jieħu nifs ’il ġewwa
lanqas għal waqt qasir.
Patrick Sammut
Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!
ReplyDeleteGiaonhan247 chuyên dịch vụ gửi hàng đi Úc, mua hộ vòng tay pandora úc ship về Việt Nam uy tín và dịch vụ vận chuyển hàng đi campuchia uy tín.