Din hija l-aktar ġabra poetika reċenti tal-poeta Għawdxi
Charles Bezzina. Fiha nsibu mal-178 poeżija li nkitbu bejn l-2008 u l-2011, u
li jifirxu fuq 178 paġna. Il-ktieb għandu Daħla kritika tal-Prof. Oliver
Friggieri bl-isem ta’ “Il-Poeżija ta’ Charles Bezzina – Il-Baħar, l-imħabba,
il-misteru”.
Stil:
Għal darb’oħra lil Charles Bezzina narawh bħala ħakkiem
assolut tar-regoli u r-ritmi prosodiċi u metriċi tradizzjonali. Dan tixhdu
t-tabella t’hawn taħt:
MUDELL
PROSODIKU
|
NUMRU
TA’ RIKURRENZI
|
Senarju
|
Poeżija
waħda
|
Settenarju
|
78
poeżija
|
Ottonarju
|
20
poeżija
|
Novenarju
|
4
poeżiji
|
Dekasillabu
|
8
poeżiji
|
Endekasillabu
|
61
poeżija
|
Ottonarju
u Kwaternarju
|
2
poeżiji
|
Endekasillabu
u Kwinarju
|
3
poeżiji
|
Endekasillabu
u Novenarju
|
Poeżija
waħda
|
Total
|
178 poeżija
|
Inħoss li s-saħħa ta’ Bezzina poeta tinsab l-aktar
fit-tħaddim tal-endekasillabu, il-vers tar-riflessjoni. Fih hemm ċerta
profondità ta’ ħsieb. Dawk tal-poeta Għawdxi huma versi li huma sempliċi u
profond fl-istess ħin u għalhekk hemm drabi meta jfakkru sewwa fil-versi ta’
patri Marjanu Vella. F’poeżiji oħra jitħaddmu versi iqsar u għalhekk ritmi
aktar mgħaġġlin u l-poeżija tinħass iktar bħala logħba bil-kombinazzjonjiet
infiniti tal-kelma fil-vers. Il-versi tas-sebgħa u tat-tmienja jixbhu
lill-iskali tal-pjanu: Bezzina jirrepetihom spiss u huma s-sisien tal-poeżija
tradizzjonali.
Metrikament, Bezzina juża l-aktar l-istrofa tal-kwartina,
bir-rima mqabbża (ABĊB), u l-vers maħlul (mela l-vers tal-ħdax mingħajr ebda
rabta ta’ strofa jew rima). Anki hawn il-versi ta’ Bezzina jfakkruni
fil-perfezzjoni tal-iskali tan-noti mużikali. Huwa ma jridx biss iwassal
messaġġ, jikxef dak li hemm jitturmentah ġewwa fih; Bezzina jibni l-versi,
jesperimenta bl-istrutturi paralleli, regolari, bir-ritmi, bil-waqfiet u
l-ħsejjes tal-kliem differenti li jħaddem. Xi drabi jħaddem ċerta simmettrija
fil-binja kemm prosodika-metrika, kif ukoll sintattika u lessikali (ara Fix-Xtajta).
Lingwistikament Bezzina jħaddem ilsien dinamiku fejn iħallat b’mod bilanċjat
l-element Semitiku (mela kliem ta’ oriġni Għarab) mal-element Romanz (kliem li
ġej mit-Taljan jew mill-Isqalli). F’din it-taħlita ekwilibrata Bezzina jidher
bħala poeta tas-sengħa u jurina kemm il-Malti huwa lsien għani, idoqq
għall-widna u għalhekk huwa addattat għall-poeżija.
Kif rajna f’ġabriet poetiċi ta’ Bezzina tal-imgħoddi,
ir-reġistru lessikali li jaħkem huwa fuq kollox dak li jintrabat mal-baħar. U
dan żgur ġej mill-fatt li l-poeta huwa abitant ta’ gżira ċkejkna fejn il-baħar
huwa preżenza dominanti.
Naraw lil Bezzina bħala dak li għandu bagalja mimlija
kliem marbut ma’ reġistri partikulari li jirrepetu ruħhom fil-poeżiji li
jikteb. Għalhekk f’ċertu sens dawn huma poeżiji li jridu jinqraw waħda waħda,
imma mhux wara xulxin u f’nifs wieħed. Inkella tibda tinnota ċerta ripetizzjoni
li tista’ tkun monotona sa ċertu punt. U din il-monotonija tista’ tirrifletti
inkonxjament il-fatt li għalkemm il-ħajja hija fluss kontinwu, fl-istess ħin
hemm moviment oppost li jirrendiha immobbli. Biex jikkompensa għal dan, Bezzina
jvarja r-ritmi bħalma jvarjaw il-waqtiet meta jikteb il-poeżija.
Hemm drabi meta l-poeżija tinftiehem bħala logħba
bil-kliem. F’M’Hemmx Aktar x’Nikkumbattu Bezzina jilgħab b’għadd ta’
paradossi:
"M’hemmx aktar x’nissaportu,
is-sajf, u waqa’ l-ksieħ,
il-jum, u d-dlam infirex,
il-kalma u qam ir-riħ.”
Hemm kliem daqskemm hemm misteri fl-univers. Hemm il-ġdid
daqskemm id-déjà vu fil-versi ta’ Bezzina. Iktar kemm jikteb u
jesperimenta b’kombinazzjonijiet u strutturi sintattiċi, metriċi, prosodiċi,
morfoloġiċi u lessikali differenti, iktar joqrob lejn it-tifsira moħbija li
tagħha huwa fittiex solitarju (Ismagħha l-Kelma). Il-poeżija bħala
eżerċizzju rigoruż ta’ strutturi simmettriċi jew paralleli nerġgħu narawha f’Mas-Sħab.
Narawha wkoll f’Ta’ Tfal fejn Bezzina jikteb dwar it-tliet fażijiet
tal-ħajja tal-bniedem (tfulija, irġulja u xjuħija) u kull fażi jillimitaha għal
waħda mit-tliet kwartini li jibnu l-poeżija. L-istruttura anaforika f’Ridt
Tagħżaq donnha trid tirrifletti x-xewqa insistenti tal-bniedem li jagħmel
“mitt elf ħaġa”.
Tematika:
Charles Bezzina huwa poeta profond. Jikteb dwar il-ħajja
f’din id-dinja, li bosta drabi tidher bħala solida, imma jfakkarna li hija
realtà li tiċċarrat minn jum għall-ieħor. Il-poeta jwissina kontra dak li hu
fieragħ u illużjoni, filwaqt li quddiem il-ħsieb tal-mewt hemm il-"qalb
mudlama” u l-biża’ (ara Jista’ Jkun). Spiss jaħkmu elementi bħalma huma
d-dlam, is-skiet u l-għajbien tal-jien. Dan jintrabat mal-poeżija Eżistenza:
hemm preżenti l-ħin kollu l-għarfien tal-bniedem bħala ħolqien vulnerabbli,
mitluf f’nofs "baħħ inkalkulabbli!”. F’L-Eżistenza Tagħna mbagħad
l-eżistenza tinftiehem bħala mixja jew tfittxija, misjuqa mid-destin.
Id-destinazzjoni hija s-sejba aħħarija ta’ dak li hemm fejn? Forsi dak li hemm
lil hinn?
Naraw f’din il-ġabra lil Bezzina bħala l-poeta li daħal
fil-ħarifa ta’ ħajtu; daħal ukoll iktar ’il ġewwa fis-sigrieti maħżunin
fil-baħar u fil-ħolqien naturali. Il-poeta li qed jikber fiż-żmien jidher ukoll
f’Dalgħodu Ġbart: jikteb, “Dalgħodu ġbart is-snin għaddiena tiegħi”. Hemm
il-bniedem li jagħraf li l-ħajja għandha mill-istaġuni naturali, mela għandha
kemm il-bidu u anki t-tmiem tagħha. Ir-ritmi li bihom Bezzina jiskandixxi jew
iqejjes ir-realtà huma dawk tal-elementi naturali: l-istaġuni, il-baħar,
il-qamar, it-tjur u l-bqija. Hemm drabi meta Bezzina saħansitra jilgħab ma’
ċerti elementi naturali daqslikieku kienu bnedmin huma wkoll (ara Se Niġbor). Il-mewġa u l-qamar jerġgħu jingħataw xejriet umani f’Illum Imħasseb: li jiġri hu l-fatt li l-poeta jsib il-wens u l-kumpanija f’dawn
l-elementi naturali. Il-mewġa ħabiba tieħu lill-poeta jimraħ fi spazji li
għandhom mill-meravilji (ara Mewġa).
Anki l-mewt hi preżenza kostanti f’din il-ġabra poetika.
Il-poeta li issa mmatura sewwa anki fis-snin jinsab bejn żewġ estremi: fuq naħa
l-"ġrajjiet qodma” u fuq l-oħra l-eternità (ara Mal-Ilma tan-Nixxiegħa). L-għarfien tat-tmiem naqraw
dwaru f’Meta: il-mewt tinħass f’versi bħal “nagħlaq
dal-kapitlu”, “intemm nikteb dan il-ktieb”, “ndomm xi epitaffju” u “fuq
l-irħama ta’ xi qabar”. Hemm l-għarfien li l-waqt tal-verità mhux
daqstant ’il bogħod. Fil-mewt hemm l-iskoperta tal-verità anki għax il-bniedem
isir parti mill-eternità (ara Ċimiterju). Il-poeta jħossu dejjem joqrob
lejn il-punt aħħari, il-mewt. Imma dan hu anki l-waqt mistenni għax hu l-waqt
tal-epifanija, tal-għarfien, il-waqt meta imgħoddi, preżent u ġejjieni jsiru
ħaġa waħda (Bħal Għabra). Dan jinħass ukoll f’Ix-Xemgħa Qiegħda: anki hawn t-tmiem hu fir-realtà bidu ta’ stadju ieħor li se jwassal "mid-dlam
għall-infinit”.
Hemm ukoll il-versi tat-twemmin bħal X’Hemm Fija:
din hija poeżija-talba fejn Bezzina jindirizza lill-Mulej u jitnebbaħ minn
episodji partikolari tal-Vanġelu biex ifittex eżattament x’hemm mistur ġewwa
fih. Il-fidi hija dik li ssaffi u tberraħ "l-għeruq minn kull moffa”. F’Hemm
Bezzina jinsisti fuq in-negattiv fuq livell grammatikali: "mhux”,
"mingħajr”, "qatt”, "ħadd”, "ma tgħallimtux” u "ma
nafux”. Forsi dan jindika x-xewqa eterna
tal-bniedem li jsir jaf lil Alla? Bla ma jissemma b’ismu Alla bħal jinftiehem
bħala preżenza kostanti li lil Bezzina isserrħu, tibdillu d-dlam f’dawl u
l-ilment f’hena (ara Bla Ma Għedtlek). Alla huwa anki dak li jaħfer u
jinsa l-ikrah u l-ħażin (Il-Ħniena t’Alla). Versi tat-twemmin oħra fejn
Bezzina jitnebbaħ minn episodji bibliċi partikolari huma wkoll Ħallini
Nixxuttalek: bħat-twemmin anki l-poeżija għandha mill-ingwent li jdewwi
r-ruħ. F’In-Niċċa Bezzina jikteb dwar dawk il-mumenti tempestużi u
xitwin li jolqtuh minn ġewwa. Waqt dawn il-waqtiet jixgħel il-“fjamma” li hemm
fin-niċċa ta’ ġo qalbu. In-niċċa terġa’ tissemma f’Taħt in-Niċċa: ħdejha
(mela simbolu tal-fidi) l-poeta jsib ferħ, sliem, sabar u serħ. Versi oħra li
jintrabtu mat-tema tat-twemmin huma Kull
Meta Naqra: meta Bezzina jilmaħ
“l-hena f’uċuħ foqra”, “l-morda ftit jitbissmu” u “s-sliema ... f’moribondi”,
huwa jiftakar fil-Mulej.
Hemm versi fejn Bezzina jittratta l-istess tema
tal-poetika. Fi Stajt Nifhem Hekk kif Qrajt (Lill-Professur Oliver Friggieri
wara li qrajt il-ktieb “Fjuri li ma jiftħux”) Bezzina jirreaġixxi
għall-kitba ta’ kittieb ieħor; apparti dan il-kitba tal-poeżija tinftiehem
bħala tiftixa fil-ġewwieni tal-jien tal-preżent u anki tal-imgħoddi. Il-poeta
jistenna li dak li tilef jerġa’ xi darba jsibu. Il-bogħod bejnu u bejn il-ħaġa
mitlufa jipprova jimlieh bil-kliem billi jsawwar il-poeżija. Hekk biss itaffi
ftit mill-vojt li hemm ġo qalbu (ara Id-Dgħajsa Tiegħi, Infittxek
u Lilek). Mela l-poeżija tista’ tinftiehem anki bħala terapija:
bis-saħħa tagħha l-poeta jikxef dak li hemm f’qalbu, iberraħ dak kollu li hu
mistur (ara Irrid Immiss lil Qalbi). Imma dan l-aħjar li jseħħ huwa
fis-“solitudni”, kelma rikurrenti fil-poeżiji ta’ Bezzina. Is-solitudni hija
s-sigriet wara l-kitba ta’ dawn il-poeżiji kollha u anki s-sigriet wara
t-twaħħid poeta-natura (ara wkoll Qed Jgħib il-Lejl).
Bezzina bħal jagħti awtodefinizzjoni tiegħu bħala poeta
f’It-Tfajjel:
“Maqtugħ ’il bogħod mill-folla,
imbiegħed minn kulħadd,
ma jħobbx xalar u festi,
ma jrid li jara ’l ħadd.
Iħażżeż mal-art iebsa
xewqat u ħsibijiet,
itenni l-kliem ta’ qalbu
lir-riħ u lill-mewġiet.
Ma jlissen ebda kelma,
imwarrab jgħix fis-skiet,
fih jostor ferħ u diqa,
iross it-tqanqiliet.”
F’Il-Kelma Tiegħi jikteb ukoll:
“Il-kelma tiegħi, waħda,
fidila, għax mill-qiegħ,
tivvibra, tidwi dejjem,
minn qalb miftuħa għar-riħ.”
It-tiftixa tat-tfajjel innoċenti tal-imgħoddi ma tagħtix
riżultati pożittivi f’Qaluli. Però, f’ċertu sens, Bezzina poeta matur
għad għandu minn dak it-tfajjel tal-imgħoddi; illum, minflok jilgħab bin-numri
tal-passju jilgħab bl-ittri u joħloq l-ilwien tal-poeżija, rifless ta’ “mewġ
ħarkieni” li hemm ġewwa fih u li qatt ma jorqod. Anki f’Fuq il-Ponot ta’ Subgħajja naqraw dwar it-tematika tat-tifel li, din
id-darba jogħla fuq ponot subgħajh biex jiskopri x’hemm lil hinn. Imma jiġi
żmien meta jaħkmu l-għeja u anki l-uġigħ u hawn jinħass il-poeta li kiber u ma
baqax it-tifel mimli bl-enerġija.
F’Meta tinħass ix-xewqa ta’ kull kittieb jew poeta li
jiġi mogħti għarfien minn dawk ta’ madwaru. Hemm ukoll l-idea li l-kittieb jew
poeta hu dak li jikteb. Mela jinftiehem hu jekk jinqraw jew jinftehmu kitbietu.
It-tema tal-poetika tinħass
ukoll f’Tgħid Jien. Bezzina jistaqsi “Jien x’jien?” Jagħraf li għandu kemm mill-poeta,
mill-pittur u anki mill-kompożitur: fit-tlieta li huma jaħkmu t-tifkiriet,
il-malinkonija u n-nostalġija. Fit-tlieta wkoll hemm dik il-forza ħallieqa
tas-sabiħ li jitwieled mill-uġigħ. Anki f’Jien Ombra Bezzina bħal iwieġeb għall-mistoqsija
eżistenzjali “Jien min jien?” Jagħti definizzjoni multipla tal-“jien”; f’din
il-poeżija jaħkmu l-affermazzjoni u ċ-ċertezza u mhux id-dubju.
Anki Ilma tintrabat b’xi mod jew ieħor
mat-tema tal-poetika. Bezzina jikteb:
“Ġo fija l-ilma dejjem ġej
bil-qawwa,
nisimgħu nieżel b’sabta kull
mument,
imexxi ż-żrar, il-frak,
il-ħsus ta’ qalbi,
u jibqa’ sejjer mgħaġġel
mal-kurrent.”
L-ilma hawn huwa l-muża? U din
l-ispirazzjoni hija marbuta mal-idea rikurrenti fil-versi ta’ Bezzina
tal-irvell li spiss iħoss ibaqbaq ġewwa fih, irvell li jsib is-serħan tiegħu
biss fil-ħolqien tal-poeżija.
Poeżija orġinali tassew hija Charlie
Chaplin,
mela ispirata minn dan l-attur famuż u importanti f’rabta maċ-ċinema mutu.
Bezzina bħal jidentifika ruħu miegħu: fit-tnejn hemm il-poeta buffu, baħnan,
imma hieni, ħanin, sinċier u rebbieħ.
F’Raxx tas-Silenzju hemm ukoll il-versi soċjali. Tislima
hija eleġija soċjali ladarba tinkiteb f’rabta ma’ traġedja li seħħet
fir-realtà (il-mewt ta’ sitt Għawdxin li mietu fil-kamra tan-nar fl-Għarb
f’Settembru tal-2010). Mill-banda l-oħra f’Poppy Day jaħkmu l-aħmar u
l-iswed ladarba tittratta t-tema tal-gwerra li magħha ġġib tixrid ta’ demm u
luttu. F’Minn Bejn Bezzina donnu jfakkarna li l-ispazju dejjaq tal-belt
illum ftit iħalli post biex tkun tista’ tinfiltra b’dawlha x-xemx; minflok
jaħkmu l-“karozzi/ u t-tankijiet tal-petrol jinten”.
F’poeżiji oħra tispikka r-relazzjoni bejn il-"jien”
u l-"int”, mela tinħass ukoll it-tema tal-imħabba. Bezzina jagħmel
djalogu-monologu ma’ din il-preżenza (l-"int”) li hija waħda spiss elużiva
iktar milli tanġibbli (ara Jekk Tordnali). Il-versi tal-imħabba huma ħafna wkoll f’din
il-ġabra ta’ poeżiji. Hawn Bezzina bħal jinża’ mill-essri tanġibbli u fiżiku
biex anki hu jsir preżenza elużiva li timraħ fi spazji mill-aktar varjati (ara Niltaqgħu). Hija fuq kollox imħabba espressa b’mod mill-iktar nadif u sinċier,
imma spiss hija mħabba marbuta mal-imgħoddi (ara Tibqa’ x-Xewqa tal-Passat).
Ix-xbieha:
Fil-poeżiji ta’ Bezzina nassistu għal moviment kontinwu
mil-litterali għall-figurattiv u viċiversa. Il-ħajja f’din id-dinja hija
mifhuma bħala vjaġġ li spiss iseħħ fid-dlam. Il-fanal li jsemmi l-poeta huwa l-fidi,
biex fl-aħħar isib l-eternità (ara Fis-Skiet il-Fanal). Il-bniedem
jinftiehem bħala għasfur ċkejken li jfittex il-kenn kontra l-maltemp u
l-irwiefen tal-ħajja "mqallba” (ara Żewġ Għasafar). F’Għajejna
Niġġerrew il-jien imdawwar mill-baħħ hu l-istess gżejra (Għawdex) imdawra
mill-baħar. Daqqiet oħra naraw lil Bezzina bħala l-gawwi li hekk kif tkun
nieżla x-xemx jidħol ġol-għar u fis-solitudni jingħi u jgħanni dak li hemm
mistur fl-ibgħad għerien tal-jien tiegħu (ara Hemm Ġebel). F’Nostalġja
Bezzina jikteb, “Nerġa’ lura għan-nixxiegħa” (mela għall-bidu jew l-għajn),
ladarba m’għadux tifel, imma dan jista’ jagħmlu biss permezz tal-poeżija. Dawn
huma kollha prova tal-ixbihat friski, dinamiċi, sbieħ, naturali u ħajjin li
jħaddem Bezzina, xbihat li spiss jintrabu mal-ambjent tal-baħar (ara wkoll Matul
is-Snin, fejn jikteb “’Ma llum qed nersaq qajl lejn l-aħħar xtajta”; jew Nostalġija,
fejn jikteb, “nogħdos fond mat-tifkiriet”).
Fil-poeżija Fix-Xtajta Deżolata tissemma
t-"Theddida ta’ burraxka”. Hija burraxka li tagħti l-frott, u dan huwa
l-ħolqien tal-poeżija. F’Ir-Riħ
huwa dan l-element li jonfoħ fil-ġewwieni tal-poeta, rifless ta’ ruħ li
m’għandhiex serħan. Hemm il-makrokożmu anki fil-mikrokożmu, mela d-dinja ta’
barra, dik bla limiti, tinsab ġewwa qalb il-poeta: "U kollha jagħfsu
f’qalbi, jqajmu rwiefen,/ buffuri ta’ maltemp u emozzjoni.” (Bħal Għabra)
Dan jidher ukoll f’Hemm Spazju Kbir: dak li qabel Bezzina kien
jiddeskrivi barra minnu, issa bħal jinternah jew isir parti minnu. Il-bniedem
fih innifsu hu univers bla tmiem li fih wieħed jista’ faċilment jintilef. Dan
narawh ukoll f’Hemm Dell Ħosbien.
Fil-kitba ta’ poeżija wara l-oħra Bezzina bħal jirnexxilu
bil-mod il-mod "inħoll dejjem il-kobba ta’ ħajti” (ara Qed Jissaħħab
is-Sema), biex meta jasal biex iħoll din il-kobba sħiħa jkun wasal fit-tarf
ta’ din il-ħajja u b’hekk ikun qrib li jsib il-mistrieħ etern fil-mewt.
Il-bniedem jasal fi żmien meta jħares lejh u jilmaħ lilu
nnifsu bħal "torri għassies,/ mitluf waħdu, jitbekka r-rovini” (ara Xewqat).
Hemm ukoll ix-xbieha tal-ġnejna f’ħerba li ssir simbolu tal-ħajja tal-poeta:
fit-tnejn hemm ħerba u nixfa (ara Fil-Ġnejna).
Il-poeta hu dak il-bniedem sensittiv li ftit iħalli
għaddej bla ma jaqbad pinna jew lapes u jeternah jew iwaqqfu fiż-żmien billi
jiktbu fuq karta. Huwa dak il-bniedem alert il-ħin kollu, maħkum spiss
mill-muża li tiddettalu hi meta jikteb u meta jistrieħ (ara Thewdin). Il-ħajja
tal-poeta titqabbel max-xmara ħarkiena u l-ilma ġieri (ara Ix-Xmara Tiegħi):
it-tnejn iġorru magħhom dak kollu li jsibu quddiemhom. Kontra dan il-moviment
li jkaxkar hemm ix-xewqa għall-mistrieħ.
Il-poeta jitqabbel mas-sajjied li jtella’ mill-qiegħ
demgħat tal-imgħoddi (Dalgħodu x-Xemx). Ix-xbieha tas-sajjied terġa’ tidher f’Id-Dmugħ tal-Qamar: Bezzina jidher bħala s-“sajjied xiħ li fuq
l-iskolli/ qed jibki solitarju b’nostalġija”, nostalġija ta’ dak kollu li
għadda u ma jerġax lura; jifdal biss il-memorji li jinqabdu u jieħdu forma
fin-“nassa” tal-poeżija.
Hemm drabi meta l-poeta
jinftiehem bħala dik il-preżenza solitarja u inviżibbli li għandha wkoll
mill-onnixxenza: xi drabi jħares minn fuq lejn dak kollu li jagħmel jew
jifforma l-pajsaġġ naturali (Dalgħodu s-Skiet). Drabi oħra l-poeta jsir ninfa,
mela ħlejqa li hija parti mill-pajsaġġ naturali u l-misteri li jġorr miegħu (Lilek). F’Ħorsien
tas-Solitudni Bezzina jistħajlu preżenza astratta li ġejja mill-imgħoddi biex terġa’
żżur l-irkejjen marbutin ma’ avvenimenti storiċi partikolari.
Hemm drabi meta l-poeżija tissieħeb mal-pittura. F’Se
Npittrek Kif Tixtieq l-element kromatiku (it-tħaddim tal-ilwien) huwa
qawwi; huma lwien li ġejjin direttament mill-ambjent naturali.
Xbieha li tolqot hija dik li naqraw fi Vjolin:
“Nistħajjel il-vjolin mal-ħajt imdendel
bħal qisu Kurċifiss li għandu storja.”
U dan jerġa’ jfakkarna fir-rabta bejn il-poeta (li joħloq
il-poeżija), Kristu (li bata fuq is-salib) u l-mużika (il-vjolin), kollha
marbutin b’xi mod jew ieħor mal-idea tal-imħabba u s-sagrifiċċju.
Spazji:
Spiss jinħass li Bezzina jabita dimensjonijiet u spazji
li jmorru lil hinn mill-kwotidjan u minn dak li huwa evidenti. Għajnejh
jiftaħhom fid-dalma (ara Kif Taqa’ d-Dalma), meta għajnejn il-parti
l-kbira tal-bnedmin ikunu magħluqin u b’hekk ma jarawx u ma jħossux dak li jara
u jħoss il-poeta. Għalhekk il-poeta jgħaddi minn waqtiet li fihom iħossu
barrani:
"Għad forsi ma jżernaqx il-jum u nifhem
li sirt esperiment f’dinja kumplessa,
barrani assolut li ħadd ma riedni,
u fdal mitfugħ
fil-ġenb tal-eżistenza.” (Eżistenza)
Fi spazji mwarrbin u partikolari Bezzina jirnexxilu wkoll
jisma’ ħsejjes li bosta ma jisimgħux: hekk fi Tħammim jikteb dwar
“il-lefqa tad-dagħbien”, “il-karba tal-għoljiet”, “id-diwi tas-smewwiet” u
“il-ħsejjes kbar taż-żmien”. Il-poeta li kapaċi jara dejjem iktar lil hinn minn
kollox u minn kulħadd jidher ukoll f’Ħarstek minn ġot-Tromba: u din
il-kapaċità hija frott il-ħsieb imqanqal tal-poeta li jinfed “fi spazju qatt
milħuq”. F’dawn l-ispazji solitarji jseħħu wkoll laqgħat speċjali u importanti
li għandhom mis-seħer: “Illejla ser niltaqa’, nbus lit-tfaljla/ li xeddet libsa
vjola biss għalija.” (Illejla Ser)
F’Neżisti Bezzina jitwaħħad ma’ dak kollu li hemm
madwaru, imma hija interessanti l-assenza tal-bnedmin l-oħra. Hemm ukoll rabta
qawwija mal-imgħoddi ("kappelli”, "leġġendi” u "gardjoli”), anki
dan b’xi mod imbiegħed mill-għagħa tal-preżent. Dan jista’ jintrabat
mal-“lirika qadima ta’ madwarna” li jsemmi
f’Illejla Nġabru Miegħi. Huwa anki dan li Bezzina jipprova
jittraskrivi fil-versi tiegħu. Donnu jinsisti fuq dan it-twaħħid f’Ħarifa meta jikteb, “Se nitwaħħad ma’ djul in-natura,/ inħuf waħdi ma’ kemm
mogħdijiet.”
Leħen Bezzina jibqa’ marbut mal-gżejra mdawra bil-baħar.
Fuq naħa hemm il-kenn ta’ dak li hu ċkejken (il-bejta fuq is-sies u t-torri),
fuq l-oħra l-ftuħ tal-baħar. Dan il-baħar huwa post il-misteri li ġejjin
mill-bogħod. Spiss Bezzina jiċċaqlaq fi spazju fiżiku li jintrabat max-xtajta
Għawdxija - jissemmew "is-salini”, "it-torri f’rovini”, ix-Xlendi -,
imma anki mal-gżira Għawdxija in ġenerali: jissemmew "Toroq dojoq kollha
mserrpa”, "id-djar qodma”, il-"barriera”, il-"kappelli”,
il-"gardjoli”, in-"niċċa”, il-“wied”, il-“pjazza”, il-“funtana”,“il-kastell”,
“it-turretti u s-swar għolja”, il-“batteriji”, u “il-bastjuni kbar
tal-kavallieri”.
Hemm imbagħad fil-versi ta’ Bezzina spazji li jmorru lil
hinn mill-fruntieri tal-gżejjer Maltin. F’Jekk Darba tissemma l-foresta.
Għandu żewġ poeżiji fejn jissemmew l-Alpi u anki l-Lag ta’ Orta, it-tnejn
fl-Italja. F’din tal-aħħar Bezzina jispira ruħu mill-ispazju tal-monasteru fejn
isib atmosfera ideali: is-silenzju, is-solitudni u s-serħan. Dan minkejja li xi
drabi s-skiet ifisser ukoll turment, niket u tbatija (ara Das-Skiet). F’Infittxek
jissemmew il-muntanji, l-għadajjar, id-deżerti, il-boskijiet, imma anki spazji
li jmorru lil hinn mid-dinja tal-bniedem, bħall-qamar, il-galassji, u
l-univers. Il-poeżija Xi Ħadd tiftaħ bil-vers, “Xi mkien lil hinn
max-xefaq skur u sielem”. Forsi dan kollu jintrabat mal-idea li għall-poeta
l-ispazji tad-dinja li fiha jgħix il-bniedem mhumiex biżżejjed għax limitati? Bezzina
għandu wkoll poeżija jisimha Vulkan: dan iġib miegħu tisfija, u l-lava u
d-demm fl-aħħar mill-aħħar jinbidlu fi dmugħ.
Bezzina jibqa’ l-poeta romantiku li fil-bidu tat-tielet
millennju jibqa’ joħlom, jittama, jemmen fl-imħabba, u jfittex il-mistrieħ
fl-ispazji naturali, ’il bogħod mill-għagħa tal-bliet. Hemm ukoll fil-versi
tiegħu t-tiftixa ta’ spazji ġodda, anki jekk dan jinvolvi ċerti riskji u
kuraġġ. Għalhekk dawk li jikteb dwarhom huma wkoll spazji li jinsabu x’imkien
bejn l-ispazji miftuħa bħall-baħar u x-xtajtiet, u dawk ġewwiena tar-ruħ u
l-jien (ara Irħejna x-Xewqat). F’Kont Noħlom l-ispazji naturali jintrabtu
ma’ elementi bħas-“silenzji spiritwali”, it-tifkira u l-armonija.
Naraw ukoll lil Bezzina miexi fi spazji estremi bħalma
huma d-"dagħbien” u "xifer is-sisien” (ara Fid-Dlam Jien Sejjaħtilha).
Il-vjaġġ li jagħmel Bezzina jmur f’kull direzzjoni: iseħħ kemm orizzontalment (bħal
meta per eżempju għajnejh jimirħu dritti fuq il-wesgħat tal-baħar jew fuq “art
kollha borra” – Fuq l-Alpi -, jew fuq ix-“xtajta deżerta” fejn hemm dak
kollu li jeħtieġ – Ħdejn il-Baħar), kif ukoll vertikalment (bħal meta
jerfa’ ħarstu lejn il-muntanji, il-kwiekeb jew l-għoljiet, jew iniżżilha biex
jilmaħ id-dagħbien jew jinfed l-għerien). Spazju estrem ieħor huwa n-natura
waqt tempesta: f’dan il-poeta jara l-ikbar spettaklu u ma jħossu bl-ebda mod
imbeżża’, anzi għall-kuntrarju jħoss stagħġib u stennija. Jibża’ biss
min-natura, anki f’dawn il-waqtiet tempestużi, min hu ’l bogħod minnha (ara Jekk
Għadkom). Poeżija oħra fejn il-poeta jħossu mqanqal quddiem l-ispettaklu
naturali (din id-darba l-ħmura tas-sema) hija Kull Meta s-Sħab Iħammar.
Għeluq:
Din il-ġabra poetika tieħu
isimha mit-titlu tal-aħħar poeżija, li huma wkoll l-aħħar tliet kelmiet li
jagħlqu dan il-ktieb:
“Għalhekk la tinkwetax,
maż-żmien xi darba
ittiegħem għad iż-żiffa ta’
filgħodu,
tesplora u tifhem ftit minn
dak li ġralek,
u tħoss li trid mill-ġdid
ixxarrab wiċċek
bir-raxx ifuħ tal-mewġ, raxx
tas-silenzju.”
“Silenzju” hija l-aħħar kelma
tal-ġabra. Bħal donnu Bezzina jrid jgħid li wara dak kollu li qal u kiteb issa
m’għad fadallu xejn x’jgħid iktar għax straħ?
Minn dan kollu wieħed jifhem li Raxx tas-Silenzju
huwa wkoll qrara, jew anki stedina biex insiru nafu lill-poeta-bniedem
fil-fond. Mhix biss ġabra ta’ poeżiji, imma hija qalb il-poeta li joffrihielna
daqslikieku kienet ktieb mimli paġni, emozzjonijiet, delużjonijiet, ħolm u
l-bqija. Hija wkoll titwila fil-labirint ta’ moħħ il-poeta, titwila li twassal
ukoll għal epifanija jew kixfa ta’ dak li hemm moħbi. Huwa għalhekk dmir
il-qarrej li jisfolja paġna paġna din il-ġabra u jiskopri dak li hemm mistur
f’ruħ u qalb Bezzina bniedem u poeta.
(April 2012)
No comments:
Post a Comment