- Binja u Stil:
Strutturalment
Id-Dar ta’ Ħdejn il-Baħar hu rumanz ta’ 547 paġna li jinqasam f’41
parti: 6 partijiet għandhom l-azzjoni li sseħħ fil-preżent (rakkont ewlieni), u
35 parti huma ambjentati fl-imgħoddi (rakkont sekondarju). Hemm kapitli qosra
magħmulin minn 5 paġni (Kapitli Tnejn u Tlieta); l-itwal kapitli għandhom 20
paġna jew ftit iktar (Kapitli Sebgħa, Tmienja, Disgħa, Sittax, Għoxrin, Tnejn u
Għoxrin, u Sitta u Għoxrin). Il-bqija tal-kapitli jtulu bejn 6 u 19-il paġna.
Jispikka
mill-ewwel il-livell deskrittiv. Sammut iwasslilna permezz tal-kitba l-ħsejjes,
l-ilwien u l-emozzjonijiet marbutin mar-raħal ta’ Marsaxlokk. Id-deskrizzjoni u
d-dettall jinkludu wkoll modi differenti kif jitkellmu u jaġixxu l-Maltin f’ċirkustanzi
partikolari, imma anki ħsus u ħsibijiet ġewwiena tal-karattri. Naqraw xi deskrizzjonijiet
li xi drabi jistgħu anki jnisslu tbissima.
Il-leħen
ewlieni fil-bidu tar-rumanz, jew in-narratur, hu dak ta’ ġurnalist
investigattiv, Ritchie Grech, li qed ifittex l-iscoop. In-narrazzjoni
hija fl-ewwel persuna singular, mela titħaddem il- "jien”. Fir-rakkont sekondarju n-narratur huwa
onnixxenti, mela dak li jaf il-ħin kollu x’għaddej minn moħħ il-personaġġi
kollha u jinsab kullimkien. Hawnhekk titħaddem it-tielet persuna singular.
L-element tad-djalogu jidħol iktar tard sa minn Kapitlu
1. Dan narawh fost l-oħrajn meta l-ġurnalist jiltaqa’ mal-eks-spettur Pawlu
Borg. Partijiet djalogati bħal dawn ikomplu jikkargaw lill-qarrej bil-kurżità.
Il-kurżità tissaħħaħ malli jissemma fajl partikolari li qiegħed x’imkien
fid-Depot. Huwa hawn meta tgħaddi minn moħħ il-ġurnalist li jikteb il-ktieb
tiegħu minn ġrajja marbuta ma’ indaġni li qed jagħmel. Huwa hawn fejn tidħol
l-idea tal-metarumanz, jew aħjar fejn insibu rakkont ġewwa rakkont ieħor. Hekk Id-Dar
ta’ Ħdejn il-Baħar jinbena minn ftit kapitli li jintrabtu mal-preżent li
fih qed jgħix Ritchie Grech, u ħamsa u tletin oħra li jwasslu r-rakkont li qed
jikteb il-ġurnalist, rakkont li seħħ fl-imgħoddi.
Proprju fil-kapitli marbutin mar-rakkont ewlieni, mela
fejn hemm Ritchie, in-narratur jitkellem dwar l-istess proċess li jwassal
għall-ħolqien tal-letterartura. Partijiet bħal dawn iservu bħala pawża
fir-ritmu tar-rakkont l-ieħor. Passat u preżent jiltaqgħu għal waqt wieħed meta
il-ġurnalist Ritchie jiddeċiedi li jiltaqa’ (fil-preżent) ma’ George u
Marianne. B’xorti ħażina Ritchie ma jakkwista xejn minn din il-laqgħa ladarba
George jeċċita ruħu wisq meta l-ġurnalist isemmilu d-dar ta’ Dellimara. Anki
hawn il-qarrej bħal jistaqsi, ”Għaliex dan?”
Permezz tal-laqgħa bejn in-narratur u r-raġel l-irqajjaq
fid-dar abbandunata, imma anki permezz tat-tagħrif li l-ġurnalist jakkwista
mingħand il-fattiga Jeannie, Sammut jaħdem sa mill-bidu nett biex l-istorja
tiegħu tiġġenera interess fil-qarrej. Dawn l-ewwel kapitli jservi bħala
aperittiv għal dak li se jsegwi.
Fir-rakkont sekondarju l-awtur jinkludi wkoll partijiet
erotiċi: hekk, per eżempju, niltaqgħu ma’ deskrizzjoni fejn waħda mill-karattri
timmasturba. Dan jagħmlu bla ebda tiġbid u tiżjin iżżejjed. Darb’oħra waħda mill-personaġġi tisfa misruqa
minn xi barranin, u saħansitra stuprata (minn mara oħra) u mwerwra minnhom.
Spiss Salv Sammut matul ir-rakkont jagħmel referenza
għaż-żmien. Hemm drabi meta ma jsirux riferimenti konkreti għaż-żmien għalkemm
jingħata ħjiel tal-istaġun (“Ix-xemx kienet dgħajfa fir-raġġi tagħha u donnu li
dan il-fatt aktar żied id-dlik ta’ għaraq jeħel ma’ ġisem dak li jkun.”, p.
395). Drabi oħra jsiru riferimenti temporali konkreti (eż. p. 396 fejn jissemma
l-aħħar ta’ Awwissu).
Hemm kapitli li strutturalment Sammut jaqsamhom f’aktar
minn parti waħda. Kapitlu Tlettax jaqsmu fi tlieta: fit-tliet partijiet l-awtur
jiddenunċja ħwejjeġ koroh f’pajjiżna. Fit-tielet parti naraw lil Stephanie li
ssir ukoll prostituta skjava li tmur ma’ neguzjanti u politiċi influwenti,
ħbieb ta’ Donald.
Hemm drabi meta Salv Sammut jibni klajmaks li fl-aħħar
mill-aħħar ma jasalx apposta (f’każ wieħed dak li għall-ewwel jidher inċident
tat-traffiku aktar ’il quddiem jinbidel f’theddida għal waħda mill-personaġġi).
Dan żgur biex il-qarrej ikompli jaqra b’entużjażmu r-rumanz, kapitlu wara
l-ieħor. Drabi oħra Sammut jibni tensjoni u sens qawwi ta’ stennija: hemm dik
id-darba meta Stephanie tittieħed f’ċella għal xi sigħat, iżda aktar tard jiġi
surġent biex jilliberaha. Hemm drabi meta l-awtur jintroduċi apposta telefonata
proprju fl-aħħar ftit linji ta’ kapitlu mingħajr ma jgħidilna x’intqal: anki
dan biex iġiegħel lill-qarrej jaqra mingħajr mistrieħ. Kapitli bħal dawn
jgħaġġlu sewwa ritmikament fuq livell ta’ narrazzjoni.
Jinħass ukoll li bil-mod il-mod qed tinħadem xibka minn
angoli differenti biex fl-aħħar jinqabad fiha Donald, iżda min-naħa l-oħra,
jinħass ukoll li Donald hu makakk u korrott tassew. Aktar tard fir-rumanz
Sammut jintroduċi element ieħor li jagħti spinta lir-rakkont: l-iskoperta
mill-Ispettur ta’ raded f’għamla ta’ stilla. Hawn il-qarrej jistaqsi: iseħħu
ritwali ta’ quddiesa sewda ħdejn id-dar ta’ ħdejn il-baħar? Tissemma wkoll
kaxxa żgħira sigrieta li Donald iżomm magħluqa ġo kexxun bi stilla f’ċirku fuq
l-għatu tagħha.
F’rabta ma’ din il-kaxxa misterjuża Sammut iżommna fuq
ix-xwiek. Il-qarrej iħoss li tista’ sseħħ xi ħaġa li taħsad minn ħin
għall-ieħor. Il-qarrej jinżamm fuq ix-xwiek anki permezz tad-deskrizzjoni
tat-trattament speċjali li l-Għami jirċievi mingħand l-Ispettur Borg u
s-Surġent Mangion f’xifer l-irdum ta’ Ħad-Dingli (Kapitlu Disgħa u Għoxrin).
L-awtur għandu wkoll ħabta jintroduċi elementi jew ħjiel
fl-aħħar parti ta’ xi kapitli li jservu bħala ħolqa fil-katina tan-narrazzjoni
sħiħa. Sammut jinkludi wkoll siltiet riflessivi u poetiċi. Dawn tal-aħħar iservu
ta’ pawża min-narrazzjoni ewlenija (“Id-dinja tal-istħajjil xi drabi tista’
tnissel u titfisser bħala ħarba mir-realtà. F’dan ir-rumanz Salv Sammut
jinkludi wkoll ħames poeżiji minn tiegħu: Id-Dar
ta’ Ħdejn il-Baħar; Spirtu;
Iż-Żifna tad-Dellijiet; Il-Misteru Mifhum u Mirage.
L-istat fejn għal żmien definit wieħed jgħix ’il bogħod
minn dak li jkun fil-preżent attwali. Hawn min jaħseb fl-imgħoddi u mill-ġdid
jerġa’ jgħix biss il-waqtiet sbieħ u b’hekk iħossu jitleflef fis-sens
tan-nostalġija u taħkmu x-xenqa għal dak il-waqt.”, p. 79). L-aħħar parti ta’ Kapitlu sebgħa u għoxrin
jieħu l-għamla ta’ resumè ta’ dak kollu li seħħ fl-aħħar ġimgħa u nofs.
Dan Sammut jagħmlu biex il-qarrej ma jiflifx il-fil tar-rakkont f’waqt meta
jseħħu bosta żviluppi f’daqqa.
Xi drabi wkoll, ir-rakkont jinftiehem bħala ġlieda bejn
it-tajjeb u l-ħażin, ġlieda li waqtha daqqa wieħed ikun fuq quddiem u daqqa
l-ieħor, ġlieda li tkompli għaddejja sal-aħħar nett. Hawn ir-rakkont isir jixbah lil logħba
taċ-ċess: hemm il-ħsieb u l-istrateġija min-naħa ta’ min qed jilgħab, qabel ma
jagħmel il-pass li jmiss.
Hemm ukoll għadd ta’ flasbacks. Permezz t’hekk
insiru nafu kif bdiet il-ħbiberija bejn Madeleine u l-maħbub tagħha Ġanni;
insiru nafu anki dwar il-karattru manipulattiv ta’ Donald sa minn żmien
l-Università. Kontra l-flashback hemm dawk il-waqtiet meta Sammut jagħti
ħjiel ta’ dak li jkun se jseħħ aktar ’il quddiem, ħjiel li jinftiehem biss
mill-qarrej attent. Huwa f’Kapitlu Ħamsa u Tletin fejn Sammut joħroġ b’għadd
ta’ sorpriżi li għall-qarrej attent diġà kienu mħabbra qabel permezz ta’ ċerti
dettalji. Kollox bħal jidħol f’postu lejn l-aħħar ta’ dan ir-rumanz.
Lejn l-aħħar parti tar-rumanz Sammut iżid fir-ritmu u
fil-qawwa tat-tensjoni. Donald ma jibqax daqstant b’saħħtu u jsir xi ftit jew
wisq vulnerabbli. Hawn joħroġ l-aspett uman ta’ dan il-personaġġ korrott. Hawn
Sammut jintroduċi r-rit tal-quddiesa s-sewda, element li tradizzjonalment huwa
meqjus bħala tabù fil-letteratura Maltija, għalkemm ġie ttrattat minn ftit
kittieba oħra. Jingħata tagħrif estensiv dwar rit bħal dan permezz ta’ Donald
stess, tagħrif li jwaħħax lil martu Madeleine. Partijiet mill-quddiesa s-sewda
Sammut jagħtihom bil-Latin biex jilħaq effetti ogħla, u għal dan kollu tassisti
mwerwra martu li l-awtur jifli sewwa mil-lat psikoloġiku. Huwa hawn ukoll fejn
Sammut jintroduċi bħal apoloġija għal dan (“Issoktat tħares biswitha, tara kif
it-twemmin u d-din tagħha kienu qed jiġu mżebilħa bl-aktar mod baxx u moqżież.
Ma setgħetx temmen, li Maltin bħalha, kienu lesti jaslu s’hawn u jinsew
il-valuri li kibru fihom u jpartuhom ma’ din il-profanazzjoni.”, p. 539).
It-tmiem huwa wieħed hieni ladarba jirbaħ it-tajjeb
(kontra t-tmiem li kien jagħżel għar-rumanzi tiegħu Leonardo Sciascia),
minkejja li jinkixfu bosta ħwejjeġ u persuni ta’ pożizzjoni importanti
fil-pajjiż. It-tmiem tar-rakkont sekondarju huwa verament effettiv. Fl-Għeluq,
imbagħad, Sammut joħodna lura għall-preżent u għar-rakkont ewlieni, mela
għall-ġurnalist Ritchie Grech.
- Spazji:
L-azzjonijiet
li jseħħu f’Id-Dar ta’ Ħdejn il-Baħar huma bosta, bħalma bosta huma l-irkejjen li
fihom Sammut jambjenta dawn l-azzjonijiet. Dan dejjem biex jibdel ir-rumanz
tiegħu f’wieħed dinamiku u mexxej. Wieħed mill-postijiet huwa Tas-Silġ,
imma anki l-baħar u s-sajjieda ta’ Marsaxlokk. Jissemmew it-tempji l-qodma,
il-knisja tal-Madonna ta’ Pompei u anki t-Torri ta’ San Luċjan. Il-baħar jinftiehem
bħala għajn li minnu x-Xlukkajri qalgħu l-għajxien, imma anki bħala spazju li
fih seħħew bosta traġedji. Huwa post fejn hemm "l-Istorja minsija u s-sbuħija naturali”,
fejn "fuq iż-żewġ naħat, il-Qadim kien jitwennes
mill-Ġdid”. (p. 11) L-imgħoddi jintrabat mal-preżent bħal, per eżempju, fil-każ
tat-Tempju ta’ Ġuno. Jissemmew aktar tard il-power station u l-Għarix.
Dawn u iktar (il-Kalanga f’Dellimara, tal-Fanal, il-Port Ħieles, Birżebbuġa,
ix-Xemxija, Kemmuna, il-Mellieħa, il-bajja tal-Għadira) jintrabtu mal-element
toponimiku. Aktar tard Salv Sammut joħodna Buġibba. Fid-deskrizzjoni ta’
dil-belt l-awtur juri kapaċità ta’ osservazzjoni dettaljata u b’saħħitha.
Spiss Sammut jenfasizza l-fatt li l-"jien” isib wens
u serħan proprju fl-ispazji naturali. Huwa ma’ dawn l-ispazji (eż. Il-Manikata/il-Pwales)
fejn isseħħ ir-relazzjoni ta’ mħabba ġenwina bejn Madeleine u Ġanni. Huwa hawn
fejn iseħħu attivitajiet sempliċi li jnisslu hena, bħall-ġbir tal-bebbux wara
x-xita u ġirja fix-xita. Mad-dawra hemm l-isbuħija naturali u fin-nofs
id-Dwejra fejn jiltaqgħu il-maħbubin. Hawn issir referenza għall-ktieb ta’ Thomas
Hardy, Far from the Maddening Crowd. Fil-kampanja, ’il bogħod mill-belt,
“il-qalb tistejqer u r-ruħ tfiq!” (p. 172) Hemm ċertu ordni fin-natura, “ħaġa
tmur mal-oħra f’regola stabbilita minn żmien il-qedem għax mhux imbagħbsa minn
idejn il-bniedem.” (pp. 175-176) Mela d-diżordni jinsab fil-belt, fejn hemm
il-bniedem.
Spazju simili huwa l-Imġarr: minn hawn il-problemi li
jaħkmu lis-soċjetà avvanzata jidhru mbiegħda tassew. Dan huwa spazju ppreżentat
idillikament: is-sagħtar ifewwaħ, bdiewa jaħdmu u jsellmu, siġar tal-ħarrub u
tal-lewż, twapet kbar lewn kannella, aħdar u isfar, il-qargħ’aħmar fuq il-bjut
tal-irziezet, għasafar itiru f’beraħ kaħlani. Żgur li l-qarrej attent jinnota
l-importanza tal-element kromatiku (il-kuluri) f’rabta mad-deskrizzjonijiet li
jridu jwasslulna l-isbuħija tal-kampanja (ara wkoll p. 333). Kollox huwa
mqiegħed f’kuntrast nett mal-ispazju belti mimli “dħaħen tal-exhaust” (p. 256).
Salv Sammut jgħinna nifhmu “li wieħed irid ikollu moħħu f’siktu u trankwill
biex jista’ jifhem is-seħer tal-ħolqien.” (p. 258)
Xi drabi però hemm spazji naturali li għandhom funzjoni differenti.
L-ispettur Borg u s-surġent Mangion jieħdu lill-Għami arrestat f’Ħad-Dingli
biex irattbuh u jnisslu fih ċerta biża’. Mill-ġdid il-kuntrast bejn il-ħajja
mimlija nkwiet ta’ nies bħall-Għami u l-ħajja trankwilla tal-bdiewa (“Ċensu
l-Għami, dak il-ħin, għamel riflessjoni waħda. Kemm kienet aktar ħafifa li
tgħixha l-ħajja ta’ dawn in-nies. Mhux bħal tiegħu mimlija intriċċi biex issa
jinsab marbut minn idejh minn żewġ manetti tal-metall, ma jistax jitħarrek u ma
jafx sewwa sew x’kien ġej għalih.”, p. 464).
Ma’ dan jintrabtu wkoll spazji bħal Għajn Tuffieħa,
il-Manikata, ix-Xemxija, il-Pwales (dan huwa l-post fejn għal xi żmien
Stephanie ssib rifuġju wara li tgħaddi minn esperjenza kerha tassew) u
l-Għadira. Mhux l-ewwel darba li Sammut jagħtina ħarsa panoramika tal-pajsaġġ
naturali Malti minn post fil-għoli. Fid-deskrizzjonijiet tal-kampanja Maltija
Sammut joqgħod attent għal kull dettall: ilwien, ħsejjes, siġar, pjanti,
insetti, uċuħ u għelejjel tar-raba’ differenti.
Preżenza rikurrenti hija wkoll il-baħar; dan huwa element
li għandu setgħa partikolari f’dan ir-rumanz (ara r-riflessjoni tal-Ispettur
Borg: “F’dak il-ftuħ kollu ta’ ilma kaħlani u xi drabi ħadrani, l-Ispettur
Pawlu Borg hewden kemm ġrajjiet kien jostor fih dak il-baħar. Battalji u
negozji. Ġarr ta’ iġfna għal gwerra u mriekeb ta’ merkanzija bejn pajjiż u
ieħor biex il-ħajja tissokta tixxettel u titkattar...”, p. 408). Hemm ukoll spazji
fejn iseħħu xeni drammatiċi bħal dak li jseħħ f’Ħ’Attard, meta Ġanni jisfa
msawwat.
Sa mill-bidu l-qarrej jittieħed fl-ispazju tad-dar
abbandunata qrib il-baħar: hawn issir il-laqgħa mhix mistennija bejn
il-ġurnalist narratur u r-raġel irqajjaq u twil (u dan fil-preżent) li jnissel
kurżità kbira f’tal-ewwel. Proprju din id-dar ħdejn il-baħar tibqa’ ċ-ċentru
tal-interess għal matul parti kbira ta’ dan ir-rumanz, anki għax fir-rakkont
sekondarju Salv Sammut joħodna fl-imgħoddi meta d-dar kienet abitata u armata
b’kull kumdità imma marbuta ma’ attivitajiet dubbjużi u misterjużi.
Spazju ieħor huwa l-għassa tal-pulizija f’Raħal Ġdid.
Anki hawn preżent jiltaqa’ mal-imgħoddi. Hawnhekk l-Ispettur Pawlu Borg kien
interroga lil Stephanie fl-imgħoddi. L-ispazju magħluq u klawstrofobiku fejn
issir l-interrogazzjoni nerġgħu narawh aktar ’il quddiem meta l-Ispettur
jinterroga lil Wiġi Werwer u Wenzu Gerfex. L-Ispettur iħaddem tattiki li
jdaħħal lill-interrogati f’nassa, anki din tal-aħħar marbuta mal-idea ta’
għeluq u klawstrofobija.
Spazju ieħor fejn isseħħ l-azzjoni fil-preżent huwa dak
tal-belt Valletta: jissemmew Pjazza Reġina, Triq ir-Repubblika, Triq
il-Merkanti u l-Monti. Dan huwa l-post ideali għal min irid jistudja l-bniedem.
Jissemmew ukoll il-Ġnien tal-Mall fil-Furjana, u, ironikament, anki l-monument
tal-Prim-Imħallef, Sir Adrian Dingli. Dan jissemma proprju fil-waqt meta
lill-Ispettur Borg jittiħidlu l-każ minħabba l-influwenza korrotta li għandu
Donald fuq membri tal-ġustizzja jew tal-poter.
Spazju magħluq ieħor huwa l-uffiċċju tal-Ministru
(Kapitlu Wieħed u Tletin): dan hu spazju aristokratiku li jfakkar fis-setgħa u
l-pompożità tal-Kavallieri.
Hemm ukoll spazji indeterminati, bħad-dar misterjuża li
fiha tinqafel Madeleine wara li tiġi maħtufa (l-aħħar kapitli). L-inċetezza
tal-post jirrifletti l-inċertezzi li jifnu lil Madeleine stess f’dak il-waqt.
- Personaġġi:
Id-Dar ta’ Ħdejn il-Baħar għandu żewġ gruppi ta’ personaġġi. Hemm dawk li jintrabtu
mal-preżent u mar-rakkont ewlieni: il-personaġġ prinċipali hawn hu l-ġurnalist Ritchie
Grech, imma hemm ukoll l-Ispettur Pawlu Borġ, Frans, ir-raġel l-irqajjaq, u
Jeannie, il-fattiga. Ritchie Grech u l-Ispettur Pawlu Borg jagħmlu minn kollox
biex joħorġu fil-miftuħ in-nuqqasijiet tal-klassi tal-poter, dik borgiża. Fir-rakkont
sekondarju (imma dak li jieħu l-iktar spazju) nsibu tliet koppji żgħażagħ:
Arthur (kompożitur tal-mużika) u martu Stephanie (karattru dgħajjef), Donald (avukat)
u martu Madelaine (dawn marbutin mal-klassi borgiża u jgħixu żwieġ ta’
konvenjenza), u George (uffiċċjal tat-taxxi) u martu Marianne. Bejn dawn
it-tliet koppji Salv Sammut jirnexxilu joħloq xibka ta’ relazzjonijiet xejn
faċli, imma minħabba f’hekk interessanti tassew.
F’dan ir-rakkont sekondarju hemm ukoll tliet karattri ta’
reputazzjoni dubbjuża: Wiġi Werwer, Wenzu Gerfex u Ċensu l-Għama. B’xi mod jew
ieħor laqamhom jindika diġà ma’ xiex nistgħu niltaqgħu. Dawn iservu ta’ suldati
f’id manipulatriċi bħalma hi dik ta’ Donald. Jiġu mqabbda minnu biex imexxu
d-droga, il-prostituzzjoni ta’ tfajliet minorenni u anki biex jeħilsu minn min
ikun ta’ theddida għal Donald stess. Personaġġi bħal dawn żgur li jfakkru
f’personaġġi ta’ rumanzi tal-mafja ta’ Leonardo Sciascia bħall-avukat Rosello
jew Don Mariano Arena (in-nies tal-poter), u Raganà, Zicchinetta, Parrineddu,
Marchica u Pizzuco (is-suldati u qattiela), f’rumanzi bħal Il giorno della
civetta (1961) u A ciascuno il suo (1966). L-Ispettur Borg jista’
jitqabbel mal-Kaptan Bellodi fir-rumanz ta’ Sciascia tal-1961. Min-naħa l-oħra
t-tattiċi mhux tas-soltu li juża l-Ispettur Borg jistgħu jfakkru
fil-kummissarju Montalbano, il-protagonist fir-rumanzi detektiv ta’ Andrea
Camilleri.
Interessanti tassew huma l-partijiet meta naraw
liż-żewġ naħat (it-tajjeb u l-ħażin, il-ġustizzja
u l-korruzzjoni inkarnata, mela l-Ispettur Pawlu Borg u l-avukat Donald)
jikkonfrontaw lil xulxin wiċċ imb wiċċ. Huwa hawn fejn isseħħ logħba
psikoloġika iebsa bejn it-tnejn (ara Kapitlu Dsatax).
Salv Sammut jidħol sewwa fil-psikoloġija tal-personaġġi;
jiddeskrivi saħansitra ġestwalità speċifika, apparti aspetti oħra li joħorġu
sewwa l-karattru u l-apparenza fiżika ta’ dak li jkun.
- Tematika:
Waħda mit-temi li jispikkaw f’Id-Dar ta’ Ħdejn
il-Baħar hija dik ambjentalistika. Salv Sammut spiss jistaqsi x’ġab miegħu
l-progress. Tissemma’ t-traskuraġni tal-ġens Malti fejn tidħol l-indafa u
r-rispett lejn in-natura.
Hemm ukoll it-tema soċjali: Sammut jirreferi għall-fatt
li ċ-ċittadin ordinarju jħallas dejjem vis-a-vis iċ-ċittadin għani u b’saħħtu
li jħaxxen dejjem iktar butu. Aktar ’il quddiem Sammut ifakkarna fil-fatt li
hemm industrijalisti li ma jħallsux it-taxxi dovuti minnhom. Dik tat-taxxa hija sistema inġusta ladarba
iż-żgħir iħallas ħafna u l-għani ftit. Hemm ukoll l-element tal-ispekulazzjoni
fil-qasam tal-bini, flimkien mal-korruzzjoni. Dan joħroġ anki permezz tal-kliem
tas-surġent fl-għassa ta’ Raħal Ġdid li lil Stephanie jgħidilha hekk:
"Sibt qaddis kbir jaqbeż għalik illum! Mhux sewwa hekk! Għalhekk ma nimxux
’il quddiem f’dan il-pajjiż!” Il-korruzzjoni tintrabat anki mal-qasam
tal-Ġustizzja.
Kontra dan hemm is-saħħa tal-bidwi li jaqla’ ħobżu b’mod
onest, anki jekk taħt il-ħakma tax-xemx taqli l-ankri. Salv Sammut ma jħallix
barra t-tema tad-droga: hemm min jistagħna minnha u min jirrovina ħajtu
minħabba fiha. Ma’ dan jintrabtu temi bħall-kuntrabandu, l-importar tad-droga u
l-prostituzzjoni. Kapitlu Tnax jaħsad lill-qarrej anki għax jittratta r-rabta
bejn id-droga u ż-żgħażagħ: jissemmew il-pushers ta’ bla skrupli u
l-vittmi ta’ ovedose. It-tema tad-droga tkompli anki f’Kapitlu Tlettax:
jingħad li f’Malta hawn min ma jridx li problema bħal din tispiċċa, anki għax
fost dawn hemm nies ta’ poter u ta’ influwenza kbira. Jissemmew għalhekk
il-“barunijiet” u anki l-politiċi li spiss ipoġġu l-bsaten fir-roti fejn jidħol
xogħol il-pulizija. Hawn tidħol ukoll it-tema tal-ipokrisija fost il-politiċi u
l-kbarat li jridu jidhru mod imma fil-fatt iġibu ruħhom mod ieħor (it-tema
tal-perverżjoni u s-sess). Huwa hawn fejn bil-mod il-mod Id-Dar ta’ Ħdejn
il-Baħar jieħu l-għamla ta’ rumanz ta’ denunċja, bħalma kienu r-rumanzi
tal-kittieb u ġurnalist Sqalli Leonardo Sciascia. Bħal Sciascia anki Salv
Sammut jinkludu t-tema tad-diċeriji jew tal-ilsna ħżiena li jxerrdu l-gideb fuq
dak li jkun, nuqqas ieħor li joħnoq is-soċjetà Maltija. Ma’ dan tintrabat
it-tema tal-ispekulazzjoni min-naħa tal-ġurnali.
Spiss Sammut jikkritika l-klassi tal-politiċi (ara pp.
492; 496 u 497). Hemm ministri li għalihom l-ewwel jiġu l-interessi
politiko-personali u wara dawk ċiviċi. Huwa dan li ma jħallix lill-Pulizija u
l-forzi tal-Ġustizzja jagħmlu xogħolhom kif suppost. Ma’ dan tista’ tiżdied
l-iskumdità tal-Ispettur Borg quddiem il-lingwa burokratika li juża l-Ministru
f’Kaptilu Wieħed u Tletin. Hemm anti-klajmakx f’dan il-kapitlu: waqt li ħiereġ
mill-uffiċċju tal-Ministru l-Ispettur Borg jilmaħ lill-Avukat Donald Grech
fl-istess bini. Anki xena bħal din tfakkar f’xena oħra mir-rumanz A ciascuno
il suo ta’ Sciascia: dik meta l-protagonist, il-Professur Paolo Laurana,
jilmaħ lill-Avukat Rosello u l-Onorevoli Abello ħerġin mill-Palazz
tal-Ġustizzja akkumpanjati minn sikarju mħallas u magħruf.
Nuqqas ieħor li jiġi msemmi minn Sammut huwa n-nuqqas ta’
etiketta fis-sewqan, sewqan sfrenat u bla rispett lejn ir-regoli tat-traffiku.
Fuq in-naħa l-oħra però Sammut isemmi wkoll il-qalb tajba tal-Maltin meta wieħed
jiġi fil-bżonn.
Hemm ukoll it-tema taż-żwieġ fallut. Ironikament, imbagħad,
fejn hemm iż-żwieġ leċtu mhemmx imħabba (eż. Donald-Madeleine) u fejn hemm
relazzjoni illeċita (Madeleine-Ġanni) hemm l-imħabba.
Fl-Għeluq Sammut jinkludi aktar kummenti ta’ natura kritika u
soċjali. Jittratta t-tema tal-letteratura u l-bejgħ tagħha. Jgħid li ktieb jew
rumanz ibigħ anki bis-saħħa tal-promozzjoni li jingħata, anki mill-istess
ġurnali, jew għax ikollu doża qawwija ta’ sensazzjonaliżmu. Jgħid li dan tagħna
mhux verament pajjiż fejn jaħkmu l-veri demokrazija u l-libertà tal-kelma u
tal-espressjoni. L-awtur ma jiddejjaqx jikkritika l-operat ta’ ċerti Ministri u
xandara. Hemm il-mottiv tal-promozzjonijiet li jingħataw kif ġie ġie, jew
minħabba ċerti favuri jew ċirkustanzi partikolari. Jissemmew l-omertà, u
t-trattamenti differenti li jingħataw il-ħabsin, skond min ikun l-individwu u
liema “ħbieb” fil-għoli jkollu. Issir ukoll kritika dwar l-istess rakkont
fir-rakkont min-naħa tal-Ispettur Borg, mela fil-preżent. Permezz ta’ dan
il-personaġġ (fil-preżent) insiru nafu wkoll kif kompliet l-aħħar xena
tar-rakkont sekondarju. Fl-aħħar paġna tar-rumanz joħroġ sew il-kuntrast bejn
id-Dwejra fil-Pwales u d-dar ta’ ħdejn il-baħar f’Dellimara.
- Konklużjoni:
Il-qarrej jinduna kemm Salv Sammut kien jaf jiżviluppa
sewwa r-rakkont tiegħu: minn bidu limitat wasal għal ftuħ ta’ natura tematika u
narrattiva li jgħinu biex ir-rakkont ma jitlef qatt mis-saħħa tiegħu. Id-Dar
ta’ Ħdejn il-Baħar hu rumanz li
iktar kemm taqra iktar jaħfnek u jġagħlek taqra iktar, iżżid fin-numru ta’
paġni moqrija kuljum. Huwa rumanz li jtul iktar minn 500 paġna imma li jagħtik
gost mill-bidu sal-aħħar ladarba Sammut kien jaf jibnih fuq varjetà ta’
elementi narrattivi u stilistiċi.
Patrick Sammut (Settembru 2012)
No comments:
Post a Comment