L-aktar
żewġ ġabriet poetiċi reċenti ta’ Victor Fenech iġibu l-isem ta’ Victor
Fenech - Il-Poeżiji (Klabb Kotba Maltin, 2011) u Spring
Rain/Winter Blues – Poems, Prosepoems (Horizons, 2011).
VICTOR
FENECH – IL-POEŻIJI (Klabb Kotba Maltin 2011)
Victor
Fenech - Il-Poeżiji (255 paġna) jiġbor fih il-poeżiji ta’ Victor Fenech
sa mill-bidu. Hekk naqraw poeżiji mill-ġabriet poetiċi Kwartett (1965), Antenni
(1968), Analiżi ’70 (1970), F’Altamira (1979), Sangraal (1987),
L-Aħħar Rimi (1997), Sajonara (1999), u Għeluq (2005). L-ewwel
tliet ġabriet kienu ko-awturati, filwaqt li l-bqija kienu magħmula minn versi
ta’ Victor Fenech biss. Mela ġabra bħal din – li tiġbor mal-200 poeżija u iktar
minn 300 ħajku - hija utli għax turi l-mixja poetika ta’ wieħed mill-poeti
kontemporanji ewlenin li poetikament twieled fis-snin sittin, anki f’rabta
mal-Moviment Qawmien Letterarju.
Daqqa
t’għajn lill-Werrej jurina mill-ewwel x’temi ġew ittrattati minn Fenech matul
il-karriera poetika tiegħu: fost dawn insibu s-soċjetà, il-mewt (mela l-eleġija), il-passat u n-nostalġija
għal dak li ntilef darba għal dejjem, l-ambjent u l-qirda tiegħu, il-politika,
l-istorja, u l-familja. Bosta titli ta’ poeżiji differenti jintrabtu ma’
postijiet u personaġġi varji.
Kwartett
ra d-dawl meta Victor Fenech kellu 30 sena. F’dawn l-14-il poeżija narawh
iħaddem kemm strutturi li għandhom mit-tradizzjonali kif ukoll mill-modern, u
dan kemm fuq livell strutturali kif ukoll tematiku. Dan ma jistax jonqos
f’poeta li twieled qabel it-Tieni Gwerra Dinjija, imma għex ukoll il-bidliet li
ġabu magħhom is-snin tal-Beatles, tal-Flower Power u l-bqija. Hekk naraw
poeżiji bħal Fil-Mewt ta’ Nannti, Meta l-Allat Iħarsu ’l Isfel, L-Allat
u l-Poeta u L-Aħħar Werqa li jħaddmu l-kwartini, ir-rima mqabbża u
versi bħas-settenarju, l-ottonarju u l-endekasillabu. Hawn jiġu ttrattati temi
bħal dik morali, dik tal-poetika (il-poeta li hu differenti mill-bqija) u
l-mewt. Min-naħa l-oħra hemm poeżiji fejn Fenech iħaddem il-vers projettiv
(fejn il-forma b’xi mod tirrifletti t-tema jew l-argument tal-poeżija) u l-vers
ħieles bħal f’Bandalora għal Pajjiż Imjassar, Huma u l-Bqija, Xmara
Ħamra, Bruka Xiħa u Kwadru mis-Seklu Għoxrin. Hawn il-poeta żagħżugħ
jittratta temi politiko-soċjali bħat-tifsira vera tal-Indipendenza u l-ħelsien,
il-klaxx li nħoloq fis-sittinijiet bejn soċjetà tradizzjonali u oħra li ddakkret minn modi ġodda u
totalment differenti minn kif kien imdorri għalihom il-Malti li jgħix fir-raħal
u r-raba’, u l-kontradizzjonijiet ħorox li ġab miegħu is-seklu li għadda.
F’Antenni,
li ħareġ tliet snin wara Kwartett, naraw lil Victor Fenech jinqata’
dejjem iktar mill-element tradizzjonali. F’dawn l-20 poeżija l-poeta jittratta
t-tema eżistenzjali (Diqa), it-twemmin u l-mewt (ittrattati b’mod
differenti minn kif ittrattati mill-poeta tradizzjonali), l-imħabba lejn
il-patrija fi żmien meta pajjiżna kiseb l-Indipendenza (L-Akbar Ġrajja),
il-protesta (kontra l-burokrazija), il-politika, il-konfront bejn
l-ispiritwalità fuq naħa, u
l-materjaliżmu u s-sess fuq l-oħra (Soho ’67), imma anki l-poetika. Hekk
f’Burokrazija Fenech jirribella u jaħrab ’il bogħod ġo għar; L-Iċken
Ġrajja titqiegħed f’kuntest ta’ mass-meeting; u Poeti u Poeżija
Poeżija u Poeti Hekk Ikun hija dwar il-mużika li ħadet poet il-poeżija
(“l-poplu telaqkom għall-ħsejjes tal-pop?”), u dwar il-polemika bejn
poeti tradizzjonali u dawk moderni. Hawn tinħass il-ħtieġa li l-poeżija
taġġorna ruħha biex tikkompeti ma’ mezzi artistiċi oħra bħall-mużika. Hawn
Fenech juża wkoll il-forom tat-tanka u tal-epigramma.
F’ Analiżi
’70 Victor Fenech kellu 24 poeżija. Jitħaddem fuq kollox il-vers ħieles,
imma anki l-epigramma u lejn l-aħħar jinħass sewwa l-użu tal-poeproża (Illum
l-Istabbiliment, Din l-Art Ħelwa, Din l-Art li Alla Tana u Diskors
tal-Mexxej ta’ Maltopja fil-Ħam(e)s[in] Anniversarju tal-Għoti tal-Indipendenza
Hip Hip Hurray!). Anki hawn jinħass b’saħħtu l-element politiku-soċjali
(l-aljenazzjoni; mill-ġdid, il-qirda tal-ambjent mill-istess poplu Malti;
il-gwerra u l-ġuħ li laqtu lil ċerti pajjiżi filwaqt li aħna ngħixu fil-ħela) u
titħaddem ħafna t-teknika tal-parodija (li trid tattakka l-klassi tal-poter),
għal qalb ħafna Victor Fenech u poeti oħra li ħarġu għad-dawl fis-snin sittin.
F’Ritratt I u Ritratt II il-poeta josserva lil min qed josserva u
anki lil min qed jiġi osservat. Hawn il-kwotidjan jingħata r-ritmi partikolari
tal-vers ħieles u tal-poeproża. Jew viċi-versa.
B’Altamira
(1979) jibdew il-ġabriet bix-xogħlijiet kollha kemm huma
ta’ Victor Fenech, issa poeta stabbilit sewwa. Ġabra bħal din tiġbor mal-21
poeproża. Il-poeżroża hija dik il-kitba li tħaddem kemm elementi li għandhom
mill-proża (versi mqegħdin f’forma ta’ paragrafi aktar milli ta’ strofi, ritmi
partikolari, tħaddim ta’ kliem li għandu iktar mill-proża u mid-diskors ta’
kuljum, ritmu li, f’id min jaf iħaddmu, bħal Fenech, spiss ipaxxik), kif ukoll
mill-poeżija (metafori, rimi interni, alliterazzjonijiet u assonanzi).
Jispikkaw hawn kemm postijiet kif ukoll personaġġi partikolari. Hekk F’Altamira Żewġ Barrin naqraw dwar il-paradoss ħajja/mewt u l-poeta
jirnexxilu jġiegħel lill-qarrej iħoss l-ambjent li fih ikun (hawnhekk Spanja). Chè (Guevara) hija ddedikata lil dan il-personaġġ
revoluzzjonarju mill-Amerka t’Isfel. Fil-parodija Din l-Omm li Tatna Isimha Fenech jikteb
“Ippruvajna d-demokrazija Nazzjonalista u l-libertà/ saret libertinaġġ. Ippruvajna s-soċjaliżmu Mintoffjan/ u s-serjetà saret sarima.” F’Erġajt fl-Għar Fenech jikteb
dwar il-kastell ta’ Kafka, l-Istat bojja, iż-“żraben nażisti” u Belsen u
Dachau. Pelè hija
kitba oriġinali li biha Fenech jimmortalizza lil dan l-isportiv Brażiljan ta’
fama dinjija. Odissea hija stedina biex il-poplu dgħajjef iqum fuq
tiegħu kontra l-aljenazzjoni li ilha taħkmu minn żmien qabel. Où Est Vincent? hija miktuba
b’ritmu mexxej, ħafif u naturali, anki permezz ta’ lessiku mħallat; fiha nsibu
waqtiet li jnisslu tbissima, filwaqt li l-poeta jidentifika ruħu ma’ dan
il-pittur: “Jien bħalek, Vincent, mad-dehra tal-kwiekeb nishar fil-fantasija.” Pitirross
tittratta l-bruda li waqa’ fiha l-poplu Malti mil-lat ta’ twemmin, filwaqt li Tradiment
u Il-Lejl tal-Ħelikopter jistgħu jinftehmu bħala eleġiji ambjentali.
Aktar
poeproża, imħallta ma’ poeżiji miktubin fil-vers ħieles u xi wħud bil-vers
projettiv, jinsabu f’Sangraal (1987). Naqraw poeżiji dwar ir-relazzjoni
bejn il-“jien” u l-“int” f’rabta mal-imħabba (Għajnejk u Għattini,
Qaltli). F’Kemmuna – Epitalmju din il-gżira ma tibqax “gżira ta’
bajjiet imqammra/ gżira ta’ għoljiet imxemmxa/ gżira ta’ qamar il-għasel!”,
imma takkwista dimensjoni li tmur lil hinn mill-fiżiku biex b’hekk il-poeta jikteb
dwar u jfisser imħabba eterna. Hemm
poeżiji oħrajn li jippruvaw jagħtu definizzjoni tal-“jien” kumpless (Jien,
Sangraal), oħrajn li jsellmu b’mod jew ieħor lil kittieba kbar bħal
Rilke, Lorca, Yeats (Rilke, Omaġġ
lil Lorca), imma fuq kollox jerġa’
jispikka l-element soċjali u ta’ protesta (Trittiku Nhar t’Erbgħa, Totalitarjaniżmu, Spe[k](t)tru[m] Politiku, Muu
u l-Poter, Invit-Żball, Guernica II, Le!
u Fewdaliżmu Snin Tmenin).
Fenech hawn jikteb dwar il-gwerra fil-Vjetman, is-sitwazzjoni mwiegħra f’Iżrael
u Gaża, il-klijenteliżmu, l-apartejd fl-Afrika t’Isfel, imma ma jinsiex
is-sitwazzjoni politika nazzjonali attwali (is-snin tmenin) imwiegħra: “Qiegħed
naqra qamar qilla/ f’sema Malti.// Qiegħed nara x-xafra mċappsa./ Qiegħed nara
l-isdra mħaffra./Qiegħed nara s-sagħtar mgħaffeġ./ Qiegħed nara għadajjar
demm./ Taħt qamar Malti jingħi” (Guernica
II). Fenech hawn ifakkarna li kull
poeta veru għandu d-dmir li jwissi lill-poplu, jiftaħlu għajnejh u joħorġu minn
stat ta’ aljenazzjoni kollettiv. Il-mewt tinħass f’poeżiji bħal Iż-Żabra, Death Wish, u F’Ħajti Ħarifa.
Stilistikament Fenech jagħmel bosta referenzi għad-dinja mitoloġika u klassika, jislet mill-aħbarijiet kurrenti u
mill-bjar tal-kultura, filwaqt li jħaddem ilsien li jissellef anki direttament
minn ilsna varji (fosthom it-Taljan, l-Ingliż, il-Ġermaniż, il-Franċiż u
l-Ispanjol).
L-Aħħar Rimi (1997) għandu fih l-ikbar numru ta’ poeżiji (52). Anki hawn. Apparti
l-vers ħieles u l-poeproża insibu l-esperimentazzjoni tal-vers projettiv (Difna tinkiteb f’għamla ta’ salib; Mustaxija tibda b’faxx iswed wiesa’ u twil; Kunċert għall-Ambjent tinsisti fuq ir-ritornell mhux tas-soltu
“ra-ta-ta-ta ra-ta-ta ra-ta-ta-ta ra-ta-ta”, bħala parodija u tfakkira
tal-istorbju li jaħkem fil-gżejjer Maltin). Fenech iħaddem mill-ġdid it-tanka
f’xogħlijiet bħal Diqet
l-Imperatriċi, Nukada-Kaġami, Tanka lil Kinashi, Tanka
ta’ Saimei u oħrajn. Tematikament nerġgħu
naqraw dwar il-qirda ambjentali (Foresti-Xita), imma anki dwar il-ġibda u t-tradiment fl-imħabba
(Katakombi), is-separazzjoni fiż-żwieġ u l-kumplessità ta’ moħħ il-bniedem (Ħabibi), ir-relazzjoni tal-poeta mat-teknoloġija (Kompjuter), l-eżistenzja u t-tiftixa tal-‘jien’ (Meta Tfaqqa’ u L-Ispirti ta’ ġo Fija), il-patrijottiżmu u l-ħolma ta’ Vassalli (Vassalli), l-introspezzjoni u r-rabta bejn il-pittura u l-poeżija (L-Arloġġi ta’ Dalì u Skiet), u l-protesta (Diċembru 1981, U Meta?, u Malta Hi).
F’Kaċċa-Ġenn Fenech jikteb, “le le le m’għadnix/ niggosta
l-qamar jilgħab noli mas-sejjieħ”, u għalhekk jinftiehem bħala bniedem skomdu
b’dak li ma jogħġbux madwaru. F’Temporale Fenech mhuwiex
biss turist f’Ruma, imma anki bniedem li jirrifletti u jirreaġixxi għal dak li
jara. Cummings Revisited/ Sing of Olaf Glad and Big inkitbet waqt
il-Gwerra tal-Golf (1991); dawn huma versi li jġagħluk tistaqsi dwar il-gwerra
u dwar dawk li joġġezzjonaw li jsiru suldati biex joqtlu, u li b’hekk jintrabtu
mal-versi li kiteb e.e. cummings snin qabel. Il-poeta impenjat jikteb ukoll
dwar il-mibegħda etnika (Sarajevo), il-ħajt ta’ Berlin u t-twaqqigħ tiegħu
(Berlin), l-Olokawst u
s-sitwazzjoni simili fil-Palestina moderna (L-Aħħar Twerżiqa),
imma anki dwar kif huma meqjusin il-poeti hawn Malta, “imwarrbin”, “minsijin”,
“imsejknin”, “imħawdin” u “mħarbtin” (Aħna l-Poeti!) biex fl-aħħar
jagħlaq il-ġabra L-Aħħar Rimi b’ton ftit rassenjat permezz ta’ p.s.
Swiċċ, fejn Fenech iħoss li wasal iż-żmien li ma jiktibx iktar poeżiji.
Il-ġabra Sajonara (1999) tiġbor fiha 184 ħajku,
li mbagħad Victor Fenech ikompli jżid magħhom iktar tard, sa 322 ħajku,
fil-ġabra Għeluq (2005). It-temi li Fenech ittratta fil-poeżiji tiegħu
(imħabba, protesta, ambjent, eżistenzjaliżmu, twemmin, poplu Malti, problemi
soċjali, u l-bqija) jiġu ttrattati kollha kemm huma fil-ħajku, bid-differenza
li din id-darba kollox jiġi kkondensat fi tliet versi jew 17-il sillaba li
jiffurmaw il-ħajku. Hemm min jgħid li s-saħħa tal-ħajku qiegħda fil-wara,
jiġifieri huwa magħmul apposta biex iħallik taħseb, ittella’ u tniżżel dwar dak
li jkun inkiteb fit-tliet versi.
Għeluq jiġbor
fih 35 poeżija u 137 ħajku. Ġabra bħal din fakkret l-erbgħin sena mill-ewwel
darba li Victor Fenech ippubblika l-poeżiji tiegħu fi Kwartett (1965) u
s-sebgħin sena tal-istess awtur li issa mmatura sewwa. Baqgħu għal qalbu l-vers
ħieles, il-poeżroża u l-ħajku. Jinħass sewwa l-fatt li l-poeta m’għadux
żagħżugħ u li sar iktar konxju tal-waqt tat-tmiem (fi Qrobt jikteb, “Qrobt lejn
l-għeluq -/ x’ilni li kont f’pont it-tluq!”). Fi Tluq (Insomma
Saħħa!) l-mewt tiġi ttrattata bi tbissima, filwaqt li Ombra hija
dwar il-bidla li jħalli fuq il-bniedem iż-żmien, u t-tifkira tal-enerġija
taż-żgħożija. Il-mewt hi ttrattata wkoll f’Jekk, Wara Mewti (mibnija fuq
poeżija tal-poeta Portugiż, Fernando Pessoa). F’Ħanina, Issammarx Ħarstek
Fenech jammetti l-kumplessità ta’
moħħu u ta’ ruħu u jistieden biex ħadd ma jipprova jifhmu. Fi Kwiekeb/Verità nħossu li
l-bniedem hu karikatura jew dell, u li l-bniedem sħiħ għad irid jitwieled.
L-Imdina
tiġi mqabbla ma’ “ġebla/budda b’riġlejha msallbin” f’Ħalluha Torqod l-Imdina.
Fi Vjaġġ il-gżira li trid tintlaħaq hija biss ħolma u l-vjaġġ hu wieħed
interjuri. L-idea tal-vjaġġ nerġgħu naqraw dwarha f’Aridità, fejn għal
darb’oħra Fenech jittratta t-tema tat-tiftix. Il-ħajja hi mifhuma bħala vjaġġ
ta’ għarfien li jnissel dejjem iktar mistoqsijiet u misteri. Dan inissel sens
ta’ vojt u waħx fil-poeta. Dwar il-fidi u l-enigmi tagħha hija l-poeproża Ix-Xwejjaħ
tad-Daqna Bajda. Fenech hawn hu sinċier biżżejjed biex jammetti li fejn
tidħol il-fidi għadu mitluf. Dwar il-patrija huma Mhux Iżjed Dan il-Pajjiż
Tiegħi u Xi Mkien Trid Titwieled. F’din tal-aħħar Fenech jagħmel
parodija tal-Innu Malti biex inissel talba patrijottika li tikkuntrastja sewwa
poeżija li kien kiteb fis-snin 60 bl-isem ta’ L-Akbar Ġrajja. Il-poeżija
mill-ġdid issir ħaġa waħda mal-pittura f’Luciano (“Bħal fewġa/ fraġli
jinħassu l-kuluri;/ ġnejna serħan joħolqu,/ arkadja sfumaturi.”) u f’Pitrè. Ir-relazzjoni tal-poeta mat-tekoloġija
nerġgħu naqraw dwarha f’Ikkraxxjali!: dak li fl-imgħoddi konna ngħaddu
mingħajru llum tkun traġedja jekk ma jaħdimx. Fenech hawn jgħaddi biż-żmien
sitwazzjoni bħal din.
L-element
soċjali jinħass f’siltiet ta’ poeproża bħal F’Daqqa Qdiemet (poeżija
twissija dwar l-ikrah li ġab miegħu is-seklu 20) u Srebenica (li tieħu
l-forma ta’ paġna minn djarju ta’ suldat Serb u tittratta l-ħruxija tat-tindif
etniku fil-Bosnija).
Lingwistikament
jolqotni ħafna l-użu ta’ dawk li nsejħilhom doppjuni li huma numerużi fil-versi
ta’ Victor Fenech u li jintużaw għall-enfasi, fost funzjonijiet oħrajn:
“għaraq-demm”, “ħaġar-tafal”, “raħeb-skrib”, “bjuda-ragħwa”, “misjuq-mormi”,
“statwi-lava, statwi-melħ”, “ċarrtulha/qaċċtulha”, “jiġbed-jagħfas”,
“nishar-nistenna”, “tinkik/tifnik” u bosta oħrajn; u ċerti neoloġiżmi bħal “luljan” (minn Lulju)
u “skwalli l-baħar” (minn ‘squalo’).
Victor
Fenech – Il-Poeżiji għandu wkoll żewġ Appendiċijiet.
Fl-ewwel wieħed Fenech jagħtina l-oriġinali ta’ xi poeżiji minn tiegħu
bit-taħżiż u r-reviżjonijiet kollha sakemm il-poeżija tieħu s-sura aħħarija
tagħha. It-tieni appendiċi jiġbor fih numru mdaqqas ta’ kummenti minn kritiċi u
kittieba differenti dwar il-poeżiji u l-ġabriet poetiċi ta’ Victor Fenech li
dehru mill-1965 sal-2008.
SPRING
RAIN/WINTER BLUES (Horizons, 2011)
Victor
Fenech hu wieħed minn dawk il-poeti li ħarsu lil hinn minn xtutna u xtaqu li
l-poeżija Maltija tinqara wkoll mill-barranin. Huwa kien qatta’ sena jistudja
f’Londra bejn l-1966 u l-1967, u dan kien proprju ż-żmien meta f’Malta twaqqaf
il-Moviment Qawmien Letterarju li kellu l-għan li jagħti nifs ġdid
lil-letteratura Maltija.
Spring
Rain/Winter Blues – Poems, Prosepoems (64 paġna, u 300 kopja biss,
iffirmati mill-istess awtur) jiġbor fih mat-52 poeżija u għażla ta’ tmien ħajku
minn Sajonara. Jinqasam fi tliet taqsimiet: London Poems (miktubin
bejn l-1966 u l-1967); Malta Suite (miktubin fl-aħħar parti tas-snin ’70
u bidu tas-snin ’80); u Spring Rain/Winter Blues (li, kif jgħid Victor
Fenech stess, parti kbira minnhom huma ġodda, u oħrajn dehru f’rivisti u
ġabriet differenti u ġew maqluba f’ilsna differenti). Numru mdaqqas
mill-poeżiji li naqraw f’din il-ġabra għandhom il-verżjoni bil-Malti u jistgħu
jinqraw f’Victor Fenech – Il-Poeżiji (KKM, 2011). Jaħkmu f’din il-ġabra
l-vers ħieles, il-poeżroża u l-ħajku u din l-għażla ta’ forom torbot lil Fenech
mal-poeti moderni.
Anki
hawn naqraw dwar diversi temi. Tispikka dik politiko-soċjali, anki għax
il-poeta veru – bniedem sensittiv għall-aħħar - ma jistax jinqata’ minn dak li
qed iseħħ madwaru, kemm fil-qrib kif ukoll lil hinn minn xtut art twelidu. F’London
Pictures il-poeta jinkludi nota sarkastika dwar il-massakru li f’dawk
is-snin kien qed iseħħ fil-Vjetnam, filwaqt li f’Carnaby Street
ifakkarna fis-snin tal-protesta u tal-moviment tal-Flower Power. Ma’ dan
tintrabat ukoll Trafalgar Square fejn Fenech jikteb dwar il-marċi ta’
protesta min-naħa tal-istudenti, imma anki dwar l-ideat u l-modi
anti-tradizzjonali u r-ribelljoni mill-ġenerazzjoni żagħżugħa tas-snin ’60. F’After the Crisis jikteb dwar il-kriżi bejn l-Iżrael u l-Eġittu, filwaqt li jistaqsi
meta u minn min se tintemm il-kriżi tal-Palestina. Fil-qosor tagħha Ramallah tinbena fuq għadd ta’ kuntrasti u paradossi, fosthom dak bejn l-imħabba
u l-mewt (il-gwerra).
Fid-dell ta’ Malta Indipendenti u Repubblika Fenech
jesprimi relazzjoni ambivalenti bejnu u art twelidu f’Malta Sunflower. L-istess relazzjoni ambivalenti jesprimiha f’Malta Prosepoem: “On this terraced little island,/ a dry leaf upon the blue. My
nemesis my/ beloved, my womb and my grave.” Malta Requiem hija
eleġija ambjentali fejn Fenech iqiegħed f’kuntrast Malta pastorali
tal-imgħoddi ma’ dik tal-lum li tilfet
il-karattru tagħha. Għalhekk jikteb li ma jiddispjaċihx jitbiegħed minn Malta
moderna. Savonarola hija għajta ta’ protesta kontra min għandu f’idu
l-poter (l-Establishment). Il-leħen ewlieni fil-poeżija (jew il-persona) hu dak ta’ Savonarola li sefa vittma tal-istess Establishment. F’I Remember Fenech jikteb: “The first light of dawn/
brought full knowledge of the holocaust-/ the city was gone.” Jista’ jkun li
hawn qed ifakkar dak il-jum meta d-dinja saret taf bit-tfigħ tal-ewwel bomba
atomika fuq il-belt ta’ Hiroshima (meta l-poeta kellu 10 snin). Il-kelma
“holocaust” nerġgħu naqrawha f’Newsflash fejn Fenech jikteb dwar attakk terroristiku
fuq skola li ħalla qirda, demm u miserja.
Jinħass sewwa f’din il-ġabra l-poeta pellegrin li
jdur irkejjen differenti marbutin kemm ma’ art twelidu (l-aktar f’Malta
Suite), kif ukoll lil hinn minn Malta (l-aktar f’London
Poems). Postijiet differenti jnisslu
daqstant riflessjonijiet differenti min-naħa tal-poeta. F’London Pictures
Fenech jerġa’ jżur irkejjen differenti ta’ Londra, belt li sfat vittma tan-nar,
tal-bombi u tas-sess, imma li dejjem reġgħet qamet fuq sieqha. The Romantic
Agony tintrabat ma’ Spanja, Faint Memories tfakkar fi żjara li
l-poeta għamel fl-Isvizzera (biex fl-aħħar itemmha b’vers li jibqa’ jidwi
f’moħħ il-qarrej: “Faint memories are as awkward/ as half-truths.”), filwaqt li
Woman on Charles Bridge jikteb dwar wiċċ mara li ma jinsa qatt.
Malta tiftaħ
it-taqsima Malta Suite: il-qosor tal-poeżija jirrifletti ċ-ċokon
tal-gżira, imma hemm ċerta profondità bejn
il-versi, l-istess profondità li hemm fl-istorja ta’ gżira ċkejkna bħal tagħna.
F’poeżiji oħra Fenech jikteb dwar l-Imdina, Marsaxlokk, Ħal Tarxien, Ħal
Millieri, u l-Birgu. F’versi bħal dawn naqraw ukoll dwar il-kuntrast bejn
l-imgħoddi u l-preżent, il-ħajja kajmana fil-villaġġi u l-ħajja mgħaġġla
fil-bliet, u dan fi żmien meta Malta kienet għaddejja minn bosta bidliet
infrastrutturali, soċjali, u l-bqija.
Hemm ukoll versi fejn Victor Fenech jispira ruħu minn
għadd ta’ personaġġi, fosthom Miguel Miguelin (torero Spanjol), Martine Carol
(attriċi Franċiża, simbolu ta’ età ġdida u tal-emanċipazzjoni tal-mara), Marlon
Brando (l-attur Amerikan), imma anki John Keats, Federico Garcia Lorca,
Salvador Dalì, Gregory Corso u Fernando Pessoa.
Interessanti huma Christmas 1942 (li tieħu l-forma
ta’ tifkira tat-Tieni Gwerra Dinjija u ta’ meta Victor Fenech kellu
seba’ snin, filwaqt li jissemmew Dun Ġorġ, il-Milied u l-fidi tal-Maltin kontra
t-theddid tal-għadu), u Half my Life-span gone (fejn ladarba l-poeta
għadda n-nofs ta’ ħajtu jħares lura u jagħti lista ta’ dak li għamel u li
għadda mingħalih. Hawn il-ġrajja personali tintrabat ma’ dik nazzjonali – Malta
bejn l-1940 u l-1974 – u internazzjonali – ġrajjiet l-Ewropa fl-ewwel nofs
tas-seklu 20).
Għeluq:
Huwa sabiħ li kull tant żmien poeta jippubblika l-aħħar
poeżiji li jkun kiteb f’antoloġija għaliha. Hekk dawk li għandhom għal qalbhom
il-poeżija (ftit ħafna b’xorti ħażina) jkunu jistgħu jgawdu l-ħsibijiet fini,
jaqsmu mal-poeta s-sensittività tiegħu u jiflu l-mekkaniżmi stilistiċi flimkien
mal-lingwaġġ li jħaddem b’sengħa kbira. Hija ħaġa iktar sabiħa meta, wara
karriera twila bħala poeta, dak li jkun jiġbor il-produzzjoni poetika kollha
tiegħu f’volum wieħed jew tnejn biex b’hekk il-qarrej ikun jista’ jara l-mixja
poetika lejn il-maturità ta’ dak li jkun. Li nista’ ngħid hu li Victor
Fenech – Il-Poeżiji u Spring Rain/Winter Blues joffru esperjenza
rikka lill-qarrej li jaf japprezza l-poeżija vera fl-għamliet differenti tagħha
u fil-mixja tagħha matul iż-żminijiet. Dik ta’ Victor Fenech hija poeżija li
tiftaħ tieqa kemm fuq dak li jagħmel lill-bniedem minn ġewwa, kif ukoll fuq dak
li jseħħ madwaru minn barra. Dawn ta’ Victor Fenech huma żewġ ġabriet ta’
poeżija li għandhom isibu posthom fuq l-ixkaffa ta’ kull min għandu għal qalbu
l-letteratura Maltija u jinqraw ftit ftit bħalma ftit ftit wieħed jiggosta
tazza inbid mill-itjeb.
Patrick Sammut
Meta sibt lil Dr.Wealthy kelli bżonn iddisprat li nġib lura lill-ex lover tiegħi. Ħallini għal mara oħra. Dan ġara tant malajr u ma kelli l-ebda kelma dwar is-sitwazzjoni. Huwa sempliċement tefa 'lili wara 3 snin mingħajr spjegazzjoni. Jien nikkuntattja lil Dr.Wealthy u Hu qalli x'għandi nagħmel qabel ma jkun jista 'jgħinni u għamilt dak li qalli, wara li pprovdejt dak li ried, huwa tefa' jespliċitaw imħabba biex tgħinna nerġgħu flimkien. Ftit wara li għamel l-ispellenza tiegħu, l-għarus tiegħi reġa 'beda jibgħatli messaġġi u ħassu orribbli għal dak li għadda bissli. Huwa qal li jien kont l-iktar persuna importanti f’ħajtu u jafu issa. Aħna morna flimkien u hu kien aktar miftuħ għalija minn qabel u beda jqatta 'iktar ħin miegħi minn qabel. Minn meta għenitni Dr.Wealthy, is-sieħeb tiegħi huwa stabbli ħafna, fidil u eqreb lejja minn qabel. Nirrakkomanda ħafna lil Dr.Wealthy lil kull min għandu bżonn l-għajnuna. Imejl: wealthylovespell@gmail.com. Ċempillu jew żidu fuq whatsapp permezz ta ': +2348105150446 PAĠNA TAL-BLOG Dr.Wealthy: Blog: https://wealthylovespell.blogspot.com
ReplyDelete