(Publikazzjoni Merlin Publishers Ltd, 2013)
Ossessjoni huwa rumanz ta’ 155 paġna li permezz
tiegħu Carmel Scicluna rebaħ il-Konkors Letterarju tal-Kunsill Nazzjonali
tal-Ktieb/Aġenzija Żgħażagħ. Jinqasam f’erbatax-il kapitlu - uħud minnhom ta’
paġna jew ftit iktar, oħrajn ħafna itwal -, u żewġ epilogi li jieħdu l-forma
ta’ ittra. L-ewwel impressjoni ta’ min jibda jaqra dan ir-rumanz hi li Scicluna
b’xi mod jew ieħor telaq minn xogħol klassiku dinji bħalma huwa Lolita ta’ Nabakov (hemm din
ir-relazzjoni ambigwa bejn raġel ta’ 40 sena u tifla ta’ 10 jew 11-il sena) u fakkar
fil-ġrajja ta’ Salman Rushdie minħabba r-rumanz tiegħu The Satanic Verses (hemm il-plot sekondarju fejn ċellula Musulmana
qed tippjana li toqtol kittieb – it-tema tal-Fatwa - li qed jittraduċi xogħol
ewlieni biex tkun tista’ tapprezzah id-dinja anki mhix Musulmana), żewġ
kittieba għal qalbu ħafna. Imma aktar ma wieħed jaqra aktar jinduna li Scicluna
jirnexxilu jżid minn tiegħu u b’hekk jagħti lil dan xogħlu l-laqta oriġinali. Fil-fatt
l-azzjoni sseħħ fiċ-ċokon tar-raħal ta’ Ħal Qormi.
Il-plott u t-tematika:
Fil-bidu l-leħen tan-narratur hu ta’ raġel li jirnexxilu jidħol ġo moħħ
tifla Maltija, Amira, b’ġenituri Alġerin isseparati. Il-vuċi narranti maskili
hija dik ta’ Uncle Charlie, eks-għalliem fi skola tal-bniet tas-sitt klassi li
rtira. Fil-preżent xogħlu hu li jikteb, jittraduċi, u drabi oħra jagħti xi
lezzjonijiet tal-privat. Jammetti li jeċċita ruħu “fil-kumpanija ta’ bniet
żgħar”. Min-naħa l-oħra niltaqgħu ma’ Amira li qed tbati l-konsegwenzi kemm ta’
familtha mkissra, kif ukoll tal-għalliema tagħha, Miss Psaila, li hi razzista u
kontra l-Għarab, u li għalhekk issib il-kenn fil-kumpanija u fl-“imħabba” ta’
Uncle Charlie. Dan jintrabat mat-tema tal-vjolenza fuq it-tfal min-naħa
tal-adulti. Hemm missier Amira li jsawwatha spiss imma anki Uncle Charlie li
aktar kemm jiżvolġi r-rumanz aktar jiżdied l-abbuż min-naħa tiegħu fuq Amira.
Mela huwa hawn ukoll fejn Scicluna jittratta t-tema tal-pedofilija. Ma ninsewx
però li
Amira għandha ċertu poter fuq Uncle Charlie; turih saħansitra li taf bin-natura
pedofilika tar-relazzjoni bejniethom u din taċċettaha, anki jekk lejn l-aħħar
tar-rumanz it-tema tal-abbuż fuq il-minorenni tant tissaħħaħ li dik li xi darba
kienet logħba għal Amira tinbidel f’disperazzjoni.
Scicluna jikteb ukoll dwar sistema edukattiva falluta, bħala waħda li
għadha lura u li għalhekk trid taġġorna ruħha, b’ċerti għalliema li ma jafux
x’inhi edukazzjoni ta’ vera u li lesti jiksru lil dak li jkun malli jistaqsi
mistoqsija li ma togħġobhomx- it-tema tal-bullying.
Kontra dan hemm l-għajta ta’ protesta ta’ Amira kontra dik li hi ssejjaħ
“weakness” (dgħjufija ta’ min ma jafx jiġġieled kontra l-abbuż), portavoċe ta’
dawk it-tfal li ma jibżgħux iqumu kontra dak li ma jogħġobhomx. (ara pp.
119-120)
Jinħass ukoll il-konfront (jew djalettika) bejn il-kbar u ż-żgħar. Hemm
Dwayne, in-neputi ta’ Uncle Charlie, li l-ħin kollu jilgħab bil-playstation, jispara u jibdel lin-nies
f’“polpa demm”. Scicluna jitfa’ fuq quddiem kliem it-tfal – li għandhom
x’jgħallmuna -, filwaqt li jinħass li l-kbar m’għandhom xejn rilevanti xi
jgħidu. Infatti oħt Uncle Charlie “tbatbat” jew “twaqwaq”, filwaqt li Dwayne
ta’ 9 snin jaf jaħsad lil zijuh bi kliemu u bis-sens ta’ osservazzjoni – kif
taħsdu aktar tard Amira - tiegħu tant li Uncle Charlie jsejjaħlu “qarmuċ”, “dimonju
żgħir”, “ġurdien xiħ” u “sananikk”. Fil-waqt tat-traġedja hi Amira li tieħu
kontroll tas-sitwazzjoni: tordna lil Uncle Charlie, l-adult immobilizzat, kif
għandu jaġixxi. Għalhekk dik ta’ bejn Uncle Charlie u Amira ssir logħba ta’
manipulazzjoni bejn l-adult u l-pubexxenti; imma wieħed jistaqsi min hu
verament il-manipulatur minnhom it-tnejn?
Scicluna ma jiddejjaq xejn jinkludi esperjenzi tabù li jgħaddu minnhom it-tfal kemm id-dar
(Amira li tissawwat minn missierha wara li jneżżagħha għarwiena u jorbotha
mas-sodda) kif ukoll l-iskola (it-tfal u l-biċċa tal-“private parts” tagħhom).
Ma’ dan b’xi mod tintrabat it-tema tas-solitudni li fiha jinsabu ċerti tfal,
minkejja li jgħixu fil-kuntest ta’ soċjetà li tidher normali. Dan jintrabat ma’ dak li naqraw f’kapitlu 12: “Uncle
Charlie jagħmel l-istess: in-nies jidħkilhom, jidħaq minn barram jibki minn
ġewwa. Bħali: mhuwiex kuntent bid-dinja [...] Arah, bħali wkoll, jilbes maskra,
ineħħiha, jilbes oħra. Biex ikun bħal ħaddieħor.” (p. 103) Apparti dwar
is-sitwazzjoni edukattiva f’pajjiżna – bi skejjel fejn hemm bosta problemi ta’
natura soċjali, familjari u medika -, Scicluna jinkludi wkoll ċerti botti ta’
natura soċjali, bħal meta f’kapitlu 8 jikteb li l-Maltin aljenati bil-kontijiet
tad-dawl u l-ilma u bil-Eurovision. Jissemma wkoll il-programm ta’
“Peppi-Bandi”.
L-istil:
Sa mill-bidu jitħaddem, fost oħrajn, stil li jixbah lil qrara, imma dak li
naqraw hija wkoll ħarsa retrospettiva, mela lejn ħwejjeġ li diġà seħħew. Sintattikament għandna t-tħaddim
ta’ sentenzi qosra u oħrajn itwal. Anki dan jgħin biex l-attenzjoni tal-qarrej
ma tmajnax. Aktar kemm naqraw nindunaw li l-vuċi narranti (imwassla permezz tal-ewwel
persuna singular) mhix dejjem l-istess: ċerti drabi hija ta’ Uncle Charlie
(mela mill-punto di vista ta’ bniedem
adult, però li
f’ċertu sens għadu ma kibirx), u drabi oħra hija tal-protagonosta ċkejkna,
Amira (mela mill-perspettiva ta’ tifla li dieħla fl-adoloxxenza, imma li hija
iktar matura minn tfal tal-età tagħha minħabba l-isfond familjari tagħha u dak li ġarrbet).
L-istil tal-qrara joħroġ ukoll meta Amira tikxef dak li għandha f’moħħha u
f’qalbha, tammetti li hi differenti minn tfal tal-età tagħha, iktar matura, u tixtieq lil min
jismagħha u jħobbha ladarba dan ma jiġix mill-ġenituri tagħha. Permezz ta’
Amira nsiru nafu aktar dwar l-isfond familjari ta’ Uncle Charlie: iben businessman, u ironikament, b’omm
stretta ħafna fi kwistjonijiet reliġjużi.
Il-ġibda li z-ziju Charlie għandu lejn Amira titwassal lilna b’lingwaġġ
senswali (mill-ġdid Nabakov): “nersaq qrib widintha u nxomm għatxan l-arja ta’
madwarha, u fi mnifsejja, b’sodisfazzjon kbir għalija, naqbad ir-riħa żejtnija
naturali ta’ xuxitha” u “Kemm nixtieq infaqqa’ bewsa bil-qalb fuq ix-xofftejn
qrollin ta’ din in-ninfa ħelwa.” (pp. 32-33)
Lessikalment, Scicluna juża lingwa u reġistri familjari mal-kelliema tal-età ta’ Amira. Għalhekk Ossessjoni jiddokumenta sewwa lingwa ibrida jew taħlita ta’
elementi differenti: il-Malti Semitiku (dak i ġej mill-Għarbi), dak Romanz
(b’influwenza mit-Taljan) u anki Malti b’influwenza qawwija mill-Ingliż. Dan
l-element tal-aħħar narawh b’saħħtu permezz ta’ kliem bħal “promise”,
“teacher”, “witness”, “rose-pink cheeks”, “parents”, “deep down”, “power”,
“will”, “friendship”, “boring”, imma anki “fer”, “jiġġojnja”, “jixxerja” u
ruxxmata oħrajn. Dawn huma kollha kliem li l-awtur iqiegħed fuq ilsien Amira
apposta, proprju biex joħroġ aħjar u jagħti iktar ħajja l-karattru u
l-personaġġ tagħha.
Jispikka f’Ossessjoni anki
l-livell deskrittiv. Permezz ta’ Uncle Charlie Scicluna jirnexxilu jidħol sew
fid-dinja tat-tfal billi jwasslilna l-ġesti, anki l-iċken minnhom, il-kliem u
l-idjomi speċjali li jingħadu bejniethom, il-beżgħat u x-xewqat tagħhom, u
l-bqija. F’waqt minnhom (Kapitlu 8) Scicluna jaħsad permezz tat-traġedja: hawn
id-deskrizzjoni – viżiva u udittiva -
għanha mit-teknika tas-slow motion.
Id-deskrizzjoni tispikka wkoll f’kapitlu 9 fejn waqt li Uncle Charlie jiftaħ
il-bieb biex tidħol Amira tingħatalna stampa ta’ dak li għaddej barra f’nofs
Ħal Qormi: huwa Ottubru, l-10.30 ta’ filgħodu; ħaddiema tal-Gvern ifarfru siġar
taż-żebbuġ; żewġ suwed jaħdmu f’bini għoli żewġ sulari, karozza tgħaddi
sparata; tismir, u min jiwweldja. Għandna żmien u ħin stipulati, ħsejjes u
attivitajiet ta’ żona tipikament semi-industrijali. Id-deskrizzjoni terġa’ tispikka
f’kapitlu 11 fejn Uncle Charlie jiddeskrivi b’mod dettaljat il-psikjatra u
l-uffiċċju riħa t’għaraq jaqsam. Id-deskrizzjoni tispikka mill-ġdid f’kapitlu
14 meta għal darb’oħra Amira tiddeskrivi l-ħâra minn fuq il-bejt tad-dar ta’ Uncle
Charlie, tosserva x’inhu għaddej madwarha, filwaqt li nafu wkoll x’inhu jseħħ
ġewwa fiha.
Teknikament l-aħħar parti ta’ kapitlu 8 tinbena fuq alternanza bejn
id-djalogu li jsir bejn missier Amira u min qed jipprepara l-attakk
terroristiku, u l-ħsibijiet ta’ Amira li tissemma moħbija u mimlija biża’.
Alternanza simili titħaddem f’kapitlu 9: hawn, filwaqt li għaddej id-djalogu
bejn Uncle Charlie u Amira, hemm partijiet fil-korsiv li jwasslulna l-ħsibijiet
ta’ Uncle Charlie. Partijiet oħrajn mhux fil-korsiv jiddeskrivu x’qed iseħħ fuq
livell ta’ azzjoni u ġesti bejn it-tnejn (daqslikieku kienu didaskaliji fi
dramm). Kapitlu 10 imbagħad bħal jagħtina ħarsa ’l quddiem – jew prolessi -
billi jippreparana għal dak li ġej: jinkixfu l-veri interessi ta’ Uncle Charlie
f’Amira, il-pedofilija.
Scicluna jħaddem ukoll it-teknika tad-deumanizzazzjoni f’kapitlu 14: biex
takkwista mingħandu dak li trid Amira tħalli lil Uncle Charlie iżarmaha biċċa
biċċa “bħalma darba [kien żarma] il-pupi [tagħha].” (p. 137) Dan kollu jnissel
fit-tifla wġigħ espress permezz tal-krib silenzjuż tagħha fl-ewwel persuna.
Iż-żewġ Epilogi li jtemmu r-rumanz u li jieħdu l-forma ta’ ittri jagħmlu
parti importanti mill-qafas sħiħ li fuqu jinbena r-rumanz. Hawn joħroġ il-fatt
li l-ħwejjeġ bejn Uncle Charlie u Amira nkixfu u saru pubbliċi. Huwa hawn fejn
Scicluna jikkritika l-etika falza ta’ ċerti ġurnalisti li ma jimpurtahomx
mill-persuna umana imma mill-iscoop. Huwa hawn ukoll fejn Uncle Charlie
fl-ittra tiegħu jistqarr lil Amira l-imħabba eterna tiegħu lejha filwaqt li
jipprepara lilu nnifsu għal għażla: ħabs jew suwiċidju. Il-pedofilija hawn
tinftiehem ukoll bħala orjentazzjoni sesswali.
Għeluq:
Ossessjoni huwa rumanz qasir li jista’ jinqara
f’darba, għalkemm mhux se jinżel għasel ma’ kulħadd ladarba jista’ jdarras lil
ċerti qarrejja. Però għal
dan Carmel Scicluna jilqa’ sa mill-bidu nett billi jikteb fuq il-qoxra li
r-rumanz fih kontenut espliċitu. Fl-aħħar mill-aħħar wieħed ta’ min jiftakar li
hu rumanz li hu intiż biex jinqara miż-żgħażagħ. Dawn tal-aħħar għandhom
jiftakru u jifhmu li din hija qabel xejn letteratura ta’ impenn u mhux kitba
erotika bil-mira li teċċita u twaqqa’ din l-arti għaċ-ċajt. Scicluna
jiddeskrivi sitwazzjonijiet reali permezz ta’ lingwaġġ reali u kontemporanju.
Jibqa’ f’idejn il-qarrej matur biex jibbenefika bl-aħjar mod minn xogħol bħal
dan.
Patrick Sammut (Settembru
2013)
No comments:
Post a Comment