Kumment dwar erba’ minn din il-ġabra ta' Salv Sammut:
Għall-Imħabba ta’ Farfett, miktuba fl-1968, hija ħrafa
magħmula minn kliem sempliċi, xbihat naturali u mill-isbaħ, b’ritmu mexxej li
għandu wkoll mill-perennità tal-ħwejjeġ li jibqgħu u miċ-ċiklu naturali. Hawn
Sammut jikteb dwar is-sagrifiċċju, id-determinazzjoni u l-imħabba, imma anki dwar
l-arti li kapaċi tirrendi eterna l-isbuħija naturali, anki tal-ħlejjaq
ċkejknin. Il-kobor tal-misteru naturali jitpoġġa f’kuntrast maċ-ċokon ta’
ħlejjaq bħall-fjura u l-farfett.
Mit-Taqlib tal-Imgħoddi – miktub fl-1969 - hi rakkont li jinqasam f’partijiet differenti. Il-bidu jiftaħ
b’similitudni mill-isbaħ – “Qatra ilma oħra waqgħet mill-vit ġewwa l-barmil,
l-istess bħalma l-jiem tal-ħajja jqattru jum wara ieħor fis-satal fond u wiesa’
tal-umanità.” (p. 11) -, parti minn silta riflessiva, u l-azzjoni titqiegħd
fil-preżent. Il-protagonist hu xiħ li tilef saħħtu u jgħix waħdu. Jaħkem sens
ta’ telqa f’daru, filwaqt li fir-reġistru lessikali li jintuża hemm l-idea
semantika tat-tila-tpinġija li torbot mat-titlu tal-ktieb preżenti: “kwadru
mmejjel”, “għeb u ddellek fiż-żlieġa tal-imgħoddi.” (p. 13) Xbieha oħra hija
l-ftuħ tal-kexxun u t-tiftix fih li jitqabblu ma’ min qed jiftaħ taqsima
fil-memorja biex jerġa’ jagħti d-dawl lil ħwejjeġ li ilhom li ntesew. Il-bqija
tar-rakkont jalterna bejn azzjoni fil-preżent u fl-imgħoddi (il-flashback), biċ-ċurkett tar-ramm li
jorbot flimkien iż-żewġ żminijiet – imma anki l-partijiet differenti
tar-rakkont - mifrudin b’ħamsin sena. Dawk li xi darba kienu namrati żgħażagħ
jerġgħu jiltaqgħu ħamsin sena wara. It-ton ġenerali hu malinkoniku u fost
it-temi ttrattati hemm l-għarfien tax-xejn tal-bniedem.
Anki r-rakkont Ħitan tas-Sejjieħ – miktub fl-1970 -
jiftaħ bi xbieha sabiha: “L-istess bħall-mewġ tal-eżistenza li jħabbat u jimla
l-ħofor ta’ ruħ il-bniedem. Ma jehda qatt u ma jagħti ebda nifs li wieħed
jistejqer bejn mewġa u oħra.” (p. 35) Anki hawn il-motiv taż-żmien li jxejjen
lil-bniedem: “X’ħerba jaf jagħmel iż-żmien! U kemm hu ikrah il-fdal li jħalli
warajh!” (p. 37) Dan ta’ Sammut hu rakkont li jimxi bejn realiżmu u viżjoni
pessimistika tal-ħajja.
F’Jum Ikħal tas-Sajf – anki dan miktub fl-1970 - hu rakkont
li jiżvolġi bejn żewġ poli opposti u estremi: it-tfulija fuq naħa u l-ħarifa
fuq l-oħra, l-innoċenza fuq naħa u s-sess adult fuq l-oħra. Hemm bosta analoġiji bejn iċ-ċiklu naturali u
t-tiġrib tal-ħajja. Il-protagonisti din id-darba huma tfal mhux xjuħ.
Ritmikament jinħass li Sammut irid iwassal lejn xi ħaġa li taħsad. Hawn naqraw
dwar inizzjazzjoni, dwar il-waqgħa fid-dnub u t-telfa tal-innoċenza. Anki hawn
is-sess jintrabat ma’ waqtiet donnhom misruqin u li wara tmiemu jħalli sens ta’
vojt. Mela hawn is-sess jinftiehem bħal dak li jikkomplika s-sitwazzjoni;
fl-istess ħin jagħti lit-tifel/tfajla sens ta’ viżjoni li qabel ma kellhomx, u
dan mhux vantaġġ. L-idea hi li wara kollox l-iskoperta tal-adultezza ma ġġibx
magħha la ferħ u lanqas pjaċir.
PATRICK SAMMUT
PATRICK SAMMUT
No comments:
Post a Comment