Saturday, November 16, 2013

META JĦAMMAR IL-PEPRIN ta' Lina Brockdorff, KKM, 2013

Lina Brockdorff illum hija magħrufa sewwa f’rabta mal-kitba tal-proża. Għandha ppubblikati żewġ ġabriet ta’ novelli bl-isem ta’ Il-Bieb Numru Ħdax (2007) u Bellus u Bizzilla (2008), ktieb ta’ tifkiriet f’rabta mat-Tieni Gwerra Dinjija bl-isem ta’ Sireni u Serenati (2004), u anki żewġ rumanzi bl-isem ta’ Kien Kwinta l-Qamar (1974 u 2008) u La Jerġa’ Jasal Diċembru (2010).[i]

Meta Jħammar il-Pepprin mela huwa t-tielet rumanz ta’ Brockdorff li jinqasam f’ħamsa u għoxrin kapitlu. L-istil huwa wieħed mexxej u l-lingwa mħaddma hija dik ta’ kuljum, mingħajr l-esaġerazzjonijiet u l-bassezzi li qed jintużaw minn għadd ta’ kittieba żgħażagħ minħabba raġunijiet ta’ sensazzjonaliżmu. Dak li niltaqgħu miegħu hawn jaqbel ħafna ma’ dak li patri Henry Born O.P. kien kiteb fil-Kelmtejn Qabel għall-ewwel rumanz ta’ Brockdorff: “ġrajja ħelwa [...] bla ma titgħabba b’komplikazzjonijiet u intriċċi żejda, tibqa’ għaddejja”; u ftit aktar tard, “Lina Brockdorff hija mbierka minn fantasija ħajja [...] għandha tajjeb ħafna wkoll li ma tħallix lill-fantasija tagħha tiġri biha b’mod li taqlagħha barra minn triqtha. Bil-maqlub, Lina taf trażżan din il-fantasija u żżommha fit-triq dritta tar-realtà...”[ii]

Mekkaniżmi stilistiċi:

Meta Jħammar il-Pepprin jiftaħ b’data speċifika li hija l-ewwel Ġimgħa tax-xahar ta’ Diċembru: lejn l-aħħar tal-ewwel kapitlu Brockdorff tikteb hekk: “Kienet il-lejla tal-Ġimgħa, l-ewwel Ġimgħa tal-Avvent, il-5 ta’ Diċembru, 1975.” Din id-data nerġgħu mmorru lura għaliha fil-bidu ta’ Kapitlu 8 (wara flashback twila). Minn dawn ir-referenzi temporali għandna ħafna f’dan ir-rumanz ġdid ta’ Brockdorff, u dan huwa wieħed mill-mekkaniżmi li tuża l-awtriċi biex iżżommna marbutin mar-realtà. Hekk f’Kapitlu 2 tikteb “... dak in-nhar tat-8 ta’ Diċembru”, u “Kien wasal Frar”, “Fl-aħħar ta’ Frar” u “Frar ma damx u nbidel f’Marzu” (Kapitlu 3), “Wasal l-aħħar ta’ Lulju”, “kien jonqos jumejn għall-festa ta’ Santa Marija” (Kapitlu 5), “Bdiet il-ħarifa” u “Beda x-xahar ta’ Diċembru” (Kapitlu 6), “Konna f’nofs Diċembru”, “Kien qorob il-Milied”, “Wasal jum il-Milied” u “Għal nofs Frar” (Kapitlu 7), sakemm fl-aħħar kapitlu (25) naqraw, “kelli biċċa xogħol delikata li tfisser l-għeluq ta’ battalja ta’ kważi ħmistax-il sena”.  Daqshekk tifrex bħala żmien il-fabula (jew “id-damma tal-ġrajjiet fihom infushom, kif iseħħu bħala sensiela ta’ episodji marbutin ma’ xulxin u mnisslin minn xulxin.”[iii]). Hemm siltiet bħal dawn: “Lourdes u Laurie kienu rranġaw bejniethom [...] Iżżewġu għaxar snin ilu u mbierek Alla kellhom żewġt ibniet.” (Kapitlu 8), u “Kont ili ma nkellem lill-ġenituri aktar minn għaxar snin [...] għax qaluli ċar u tond biex lilhom ninsiehom.” (Kapitlu 10). Dawn jagħmlu parti min-nisġa tar-rakkont, jew “ir-rikostruzzjoni suġġettiva, letterarja li joħloq l-awtur.” [iv] Dan huwa tagħrif mogħti ħafna snin wara li l-fatt ikun seħħ.

Hemm imbagħad partijiet (aktar ’il quddiem fir-rakkont) fejn iż-żmien jibda miexi bil-mod. F’Kapitlu 16 naqraw hekk: “Kien għadhom għaddew sitt ijiem biss minn mindu telqu Daniel u Melanie. Mamma mia! Possibbli sitt ijiem biss?”; biex imbagħad kapitlu 17 jiftaħ hekk, “Kienu waslu l-aħħar erbat ijiem biex jiġu lura.” Dan jirrifletti l-qagħda psikoloġika li tinsab fiha Alexia, mikula mill-istennija. Iż-żmien bħal jimxi bil-mod anki lejn l-aħħar tar-rumanz meta jkunu qed isiru l-preparamenti għal jum għeluq snin Melanie.

Brockdorff tħaddem kemm il-flashforward (fejn tagħtina ħjiel ta’ dak li se jseħħ aktar tard fir-rakkont), imma iktar u iktar il-flashback (fejn in-narratriċi tieħu lill-qarrej lura fl-imgħoddi, mela ħarsa lejn dak li jkun diġà seħħ). Il-flashforward niltaqgħu magħha fi tmiem l-ewwel kapitlu: “Min kellu jgħidli li b’dik id-deċiżjoni li ħadet Madre Lyġia dik il-lejla, u li lili tant ħasditni u nkwetatni, li dik kellha tkun pedina deċissiva li tat bidu għall-proċess ta’ bidla kbira għalija? Kellha taqlibli ħajti ta’ taħt fuq!” Tip ta’ flashforward jinħass f’Kapitlu 12 meta l-qarrej bħal iħoss ħjiel ta’ dak li jista’ jseħħ fil-ġejjieni, mela aktar tard fir-rakkont: il-mistoqsija li tiġi f’moħħ il-qarrej hija, “Omm u bint għad jerġgħu jiltaqgħu?”. Is-suspetti li setgħu ġew lill-qarrej matul ir-rakkont jissaħħu f’Kapitlu 19. Huwa f’dan il-kapitlu fejn toħroġ il-verità u jibda jinstab it-tarf tal-kobba.

Il-flashback jiftaħ u jagħlaq f’partijiet differenti tar-rumanz: hemm il-preżent, meta l-protagonista narratriċi tinsab fil-kunvent bħala soru, u hekk il-passat meta Suor Alessia kienet għadha Alexia, studenta universitarja li tħobb lil student Ġermaniż, Werner Rechel. Parti minn dan il-passat huwa anki ż-żmien meta Alexia toħroġ tqila u tagħti t-tarbija tagħha għall-adozzjoni, u anki t-traġedja li tolqot lil Werner bil-konsegwenza li Alexia tidħol fil-kunvent. Hemm passat ieħor li jmur aktar lura: dak ta’ meta Alexia kienet għadha tifla u kienet tieħu ħsiebha “il-governanti” Liża. Dak huwa wkoll iż-żmien li fih twieldet relazzjoni ta’ antipatija bejn Alexia u Gustav (is-segretarju ta’ missierha), dak li n-narratriċi tgħid li qatlilha l-kelb li kien tant għal qalbha, Muċċu. Aktar ’il quddiem niltaqgħu ma’ preżent ieħor, jiġifieri meta Alexia tieħu deċiżjoni li ma tibqax għal soru u tmur lura d-dar tal-ġenituri tagħha u ssir tħobb lil Daniel Calleja.

Element narrattiv ieħor li jintrabat mal-immedjatezza li trid twasslilna l-awtriċi huwa l-indirizz dirett lill-qarrej biex b’hekk tagħmlu parti mir-realtà tal-istorja li qed tirrakkonta. Hekk insibu partijiet bħal “Tippretendix li għandha lesta għalik...”, “Nassigurak...”, “...stenna ftit għax għandu jkun insejt nintroduċik...”, “imma ladarba nixtieqek li tifhem”, “Għandek mnejn tistaqsini...”, “Ser nipprova ngħidlek...” u bosta oħrajn. Permezz ta’ dan Meta Jħammar il-Pepprin isir għamla ta’ qrara li permezz tagħha n-narratriċi tasal għat-tisfija jew katarsi finali.[v]

In-narrattiva ta’ Brockdorff hija magħmula wkoll minn deskrizzjonijiet dettaljati li jkopru ġesti u movimenti partikolari marbutin ma’ personaġġi partikolari. Għalhekk dawn jirriflettu sewwa l-karattri differenti. F’dan il-każ għandna aspett estern (il-ġest u l-moviment) li jirrifletti aspett ġewwieni (il-karattru). Hekk, per eżempju, diġà f’Kapitlu 1, Brockdorff tagħti titwila dettaljata lejn x’inhu għaddej ġo moħħ in-narratriċi, u anki lejn dak li saħansitra għaddej f’ruħha. Hawn jidħol l-aspett psikoloġiku, il-ħsieb li jitturmenta lill-bniedem, u dan kollu fis-siegħa tal-Adorazzjoni filgħaxija.[vi]

Brockdorff tħaddem ukoll għadd ta’ mistoqsijiet rettoriċi li jirriflettu l-inċertezzi li minnhom tgħaddi omm xebba li tiddeċiedi tagħti għall-adozzjoni lit-tarbija tagħha. Dan jitwassal ukoll permezz ta’ numru ta’ analoġiji meħudin mid-dinja naturali: “Imma għidli ftit, min jista’ jtawwal il-proċess tan-natura? Kif taqbad tipperswadiha lin-natura? Jista’ xi ħadd iwaqqaf iż-żmien minn fuq blanzun ta’ warda, lewn il-berquq, magħluq qalb il-weraq ħodor weqfin li jħaddnuh, bil-petali marsusin; tawwali, blanzun mimli wegħda ta’ fwieħa, lewn u sbuħija? Qed tgawdih żgur waqt li jdum magħluq. Tixtiequ ma jieqaf qatt. Imma, b’xorti ħażina, fi ftit jiem ser jiftaħ, jikber, jiċċattja, jitlef il-fwieħa, il-petali jimbarmu u minn lewn il-berquq isiru jagħtu fil-griż u l-kannella, il-weraq qishom tilfu l-ħeġġa u tbielu jħarsu ’l isfel, u int tirrealizza li dik il-warda tilfet il-gost tagħha.” (Kapitlu 6) F’Kapitlu 18 naqraw hekk: “Tlaqt il-kotba fuq mejda u ntfajt minn tuli fuq is-sodda nħares lejn dak is-sema ċar u sabiħ tal-aħħar siegħa tal-jum. Kien hemm is-sħab veru, sħab abjad bil-griż imlewwen f’xi bnadi bir-roża jagħti f’lewn dehbi”. Mill-ġdid l-elementi u l-ilwien naturali jirriflettu l-burdati u l-ħsus ġewwiena ta’ Alexia. Is-sħab jistgħu jkunu l-problemi, il-griż jirrifletti d-dubji, ir-roża l-imħabba ġdida għal Daniel u d-deheb forsi jirreferi għal ġejjieni pożittiv. L-importanza tax-xbihat naturali terġa’ tispikka fl-għeluq tar-rumanz fejn il-ħajja tiġi mqabbla ma’ waqtiet ta’ rwiefen u uragani u oħrajn fejn tonfoħ żiffa.

Il-ħsus jew burdati ta’ Alexia jitwasslu wkoll permezz tal-mużika. Hekk f’kapitlu 15 naqraw: “Ħsibt li jekk ninsab tant kuntenta stajt inkompli nitla’ aktar fis-seba’ sema jekk indoqq ftit mużika favorita tiegħi. Soltu ferm għal qalbi Mozart, Bach, Chopin u Vivaldi. Xtaqt xi ħaġa aktar romantika... Ennio Morricone.”

Apparti n-narrazzjoni fl-ewwel persuna singular (xi ħaġa li Brockdorff għamlet sa mill-ewwel rumanz tagħha, stil li patri Henry Born O.P. isejjaħlu metodu “tqil u mimli diffikultajiet”[vii]) u l-partijiet deskrittivi jew introspettivi, Brockdorff tinkludi wkoll partijiet twal ta’ djalogu li jispikkaw l-iktar aktar ma wieħed jimxi ’l quddiem fil-qari tar-rumanz.

L-ispazji u l-personaġġi:

Dawk li tippreżentalna Brockdorff huma dejjem personaġġi umani, tad-demm u l-laħam, bit-tajjeb u l-ħażin tagħhom. Min qed jirrakkonta hija soru, eżattament Suor Alessia, li tinsab ġewwa kunvent Franġiskan. Għalkemm soru, u marbuta bil-vot tal-ubbidjenza, Suor Alessia tgħaddi minn bosta waqtiet ta’ dubji. Aktar tard matul ir-rakkont hija ssostni, “xtaqt lil Daniel b’ruħu u b’ġismu, xtaqt li b’xi mod jurini li jħobbni mqar b’ħarsa waħda biss [...] sibt ruħi mitlufa wara Daniel.”, u “Kont qisni f’limbu fejn jgħidu li m’hemm xejn...” (Kapitlu 14).

Hemm il-personaġġ snob ta’ omm Alexia (karattru li niltaqgħu miegħu anki fi Kien Kwinta l-Qamar) li aktar tard, wara l-marda li tgħaddi minnha, bħal tikkonverti u dan iwassal għal relazzjoni aħjar bejn omm u bint. Dan it-titjib fir-relazzjoni bejn Alexia u ommha jilħaq il-quċċata tiegħu fl-aħħar paġna fejn l-omm tistqarr quddiem bintha, “Kieku taf Alexia kemm-il darba ddispjaċini talli kont ġegħeltek tabbandunaha! Ħajti saret infern minn dak in-nhar ’l hawn. Għall-erwieħ! Sadattant... int taħseb li tista’ xi darba taħfirli, Alexia?” (Kapitlu 25).

L-atmosfera li wieħed isib f’kunvent hi mwassla b’mod effettiv tassew: naqraw dwar grupp ta’ nisa reliġjużi maqfulin f’ambjent limitat fejn jaħkmu skiet, dlam, u suġġezzjoni lejn il-Madre Superjura li fil-kunvent hija preżenza omnipreżenti, kważi prepotenti u żgur b’saħħitha.  L-ispazju tal-kunvent jintrabat ma’ sens ta’ sliem, ma’ “dak li jmiss lill-ispirtu”. Għal Suor Alessia dan hu l-ispazju fejn issib “il-familja li qatt ma kelli [...] ir-rokna li stajt insejħilha dari.” (Kapitlu 11)

Joħroġ mill-ewwel il-kuntrast bejn il-faqar tal-ħajja fil-kunvent (imma anki “is-sliem u sens ta’ kollox sew” li jaħkem fil-kappella) u s-sitwazzjoni li jgħixu fiha l-ġenituri ta’ min qed jirrakkonta: dan jinftiehem diġà mill-kunjom Cassia, u anki mill-post fejn jgħixu, jiġifieri l-villa fil-Wardija. Dan hu l-ispazju li Alexia tiddeskrivih bħala “id-dar kbira daqs ħabs, imma daqs ħabs vojt...”, u ftit aktar ’il quddiem terġa’ tikteb, “Indur fejn indur fid-dar tagħna bdejt insir konxja ta’ ċerta bruda jew nuqqas ta’ mħabba u attenzjoni.” (Kapitlu 7) Fl-istess kapitlu tqabbel lid-dar tal-ġenituri ma’ mużew tal-arti u ssostni, “Ma stajtx inħossni li jien nappartjeni għal dik id-dar, li dawk l-affarijiet kollha prezzjużi ser jibdlu dik ir-reżħa li kont inħoss ġo fija.” Mela l-bruda mhix biss dik marbuta mal-ambjent estern (il-villa), imma anki kundizzjoni ġewwiena (dak li tħoss ġo fiha Alexia). F’Kapitlu 11 terġa’ ssejjaħ lid-dar tal-ġenituri “dar bla ruħ [...] dar rieżħa u bla qalb...” Dan jitqiegħed f’kuntrast dirett kemm mal-flett ta’ Alexia f’Għawdex, kif ukoll mad-dar ta’ Lourdes fejn “kien hemm xi ħaġa li tiġbdek, li ssaħħnek u li tagħtik ċerta emozzjoni li inti tinsab tajba, li ma jonqsok xejn.” Ir-rabta bejn spazju estern u dak ġewwieni terġa’ tinħass f’Kapitlu 12 meta n-narratriċi u protagonista tidba tħares lejn id-dar tal-ġenituri f’dawl ieħor, dak pożittiv. U dan minħabba l-preżenza f’ħajjitha ta’ Daniel.

Għawdex jinftiehem bħala l-post tal-ħarba mir-realtà. Huwa l-imkien fejn Alexia u Werner jinħabbu, imma anki l-ispazju fejn isseħħ it-traġedja li ġġib tant niket u tbatija fil-ħajja tan-narratriċi. Huwa wkoll l-ispazju li jorbot lil Alexia ma’ Werner, anki wara l-għajbien tiegħu. Lil Għawdex Alexia ssejjaħlu “il-gżira li serqithuli […] sa dak in-nhar baqgħet dejjem għalija l-gżira tal-ħolm.” Wara l-ħlas, tixref ġewwa Alexia x-xewqa li taħrab minn din il-gżira. Għawdex huwa l-post fejn hemm l-akbar ħbieb sinċiera ta’ Alexia, jiġifieri Lourdes u l-familja tagħha. Għawdex jista’ jinftiehem ukoll bħala spazju li għadu lura soċjalment jew fejn ir-rispett lejn ċerti regoli prestabbiliti għadu b’saħħtu qatigħ: huwa diffiċli li l-ġenituri ta’ tfalja jaċċettaw li toħroġ ma’ ġuvni b’ġenituri separati. Hemm fost il-ġenerazzjonijiet il-kbar il-biża’ minn ilsien in-nies.

Hemm ukoll l-ispazju tal-klassi, rifless tas-snin li matulhom l-awtriċi ħadmet bħala għalliema. Hemm ukoll l-ispazju naturali (idilliku meta Werner ikun għadu ħaj), imqiegħed f’kuntrast ma’ dak intimu u ġewwieni (li jirrifletti waqtiet koroh li minnhom għaddiet Suor Alessia): “Madwari kien hemm siġar iħaddru u fjuri mlewna, sħana ħanina tax-xemx f’sema ikħal u kollox irranġat f’ordni perfetta, waqt li f’qalbi kien hemm reżħa, maltemp, sema griż u taħwid kbir.” (Kapitlu 11)

Xi elementi tematiċi:

L-element reliġjuż huwa qawwi ħafna fin-narrattiva ta’ Brockdorff. Apparti l-personaġġi ta’ Suor Alessia u ħbiebha tal-kunvent, hemm ukoll ir-rwol importanti tal-Kuxjenza li hawnhekk issir bħal personaġġ ieħor, indipendenti, li kull tant żmien jidħol fin-nofs u jkellem lin-narratriċi (biex iwiddibha kontra l-passjoni u ċerti deċiżjonijiet għaġġelija): “Il-kuxjenza tiegħi [...], li minn hawn ’il quddiem ser nittrattaha qisha personaġġ ewlieni f’dan ir-rakkont, għalhekk jixirqilha li niktibha b’ittra K kapitali. Hi u jien spiss nillitikaw. Hija gwerra kontinwa.” (Kapitlu 2)

Ma’ dan tintrabat it-tema morali. Kapitlu 2 jibda billi n-narratriċi ssostni hekk dwar xogħol l-għalliem: “Nemmen li l-ebda bniedem ma jista’ jgħallem, imqar jekk ikun l-aqwa professur tad-dinja, ukoll jekk ikollu għexieren ta’ diplomi u ċertifikati minn  universitajiet magħrufa, jekk f’qalbu ma jkollux doża kbira ta’ mħabba flimkien ma’ sabar u interess ġenwin f’dawk li ser jgħallem.” Aktar tard f’Kapitlu 8, Brockdorff tikteb, “Huma l-għalliema li jeħtieġu jkunu jafu kull iċken dettall li jista’ jgħinhom biex jifhmu lill-istudenti li jħabbtu wiċċhom magħhom kuljum.” F’rabta ma’ dan jissemmew numru ta’ problemi bħal ġenituri separati, aħwa bi problemi fiżiċi, problemi ta’ smigħ, u ġenituri morda jew mejtin. F’Kapitlu 4 jingħad li tarbija trid titrabba minn ommha u minn ħadd iżjed. F’Kapitlu 15 naqraw, “... kemm hu isbaħ li tkun sinċiera u li tavda fil-ġenituri kif suppost.” Valuri pożittivi oħra ewlenin fir-rumanz huma l-ħniena u l-maħfra.

Hemm imbagħad it-tema tal-klassi soċjali. Fuq naħa l-klassi l-għolja,  irrappreżentata l-aktar minn omm Alexia (u l-ambjent fiżiku li tgħix fih, jiġifieri l-villa jew “palazz antik” fil-Wardija, mimlija għamara antika u fided – simboli ta’ dak kollu li hu artifiċjali u fieragħ - , imma anki l-komportamenti u l-ħbieb tagħha). Kif wieħed jista’ jinsa r-reazzjoni qalila ta’ omm Alexia malli ssir taf li bintha ħarġet tqila? (Kapitlu 4) Għal ommha l-ewwel jiġi l-isem u l-preġju tal-familja. Fuq in-naħa l-oħra hemm il-klassi l-umli jew dik tan-nofs, irrappreżentati min-nies li jaħdmu fil-villa tal-ġenituri ta’ Alexia, imma anki mill-familja tal-ħabiba tagħha, Lourdes, li tgħix Għawdex. Huwa f’Kapitlu 2 fejn Alexia tiddikkjara, “Għalija dik kienet biss ħajja moħlija, ħajja vojta bla ebda skop.” Minħabba f’hekk Alexia tirribella u tirrifjuta l-kumdità u l-kondizzjoni kapriċċużi ta’ familtha u minflok issir soru u għalliema.
Tema oħra fir-rumanz hija t-tiftixa tal-jien f’rabta mal-protagonista. F’Kapitlu 15 hija tistqarr: “Kont għadni mdendla fin-nofs, qisni purċinell, bejn id-dinja tar-reliġjużi u dik tan-nies lajċi, mingħajr l-iċken idea lejn liema naħa ser inxaqleb.”

Il-baħar f’dan ir-rumanz mhux biss spazju imma anki preżenza jew tema rikurrenti. Hekk f’Kapitlu 2 Alexia tgħid lil Werner, “Jiġu waqtiet meta ma nistax nifhmek, drabi narak misterjuż daqs il-baħar li tant tħobb...” Dan jintrabat ma’ dak li naqraw f’Kapitlu 16: “Il-qabar tiegħu kien il-baħar enormi fil-wisgħa tiegħu, il-baħar fond li mhux għalkemm jitkejjel, il-baħar kiefer li miegħu ħadd ma jista’ jirraġuna, waqt li jista’ kultant jidher bħal baħar sielem, kif jaf ikun fis-sajf tagħna.” F’Kapitlu 18 il-baħar jiġi mill-ġdid ippreżentat bħala element ta’ biża’ u tifkiriet koroh: “Għerien ta’ qiegħ il-baħar [...] Le! Ma jmissnix insejjaħ lill-għerien sbieħ! Min jaf jekk Werner tiegħi inqabadx f’xi waħda minnhom fejn kien hemm taħt il-baħar? [...] Dawk l-għerien tal-biża’, dawk ikexkxuni!”

Il-baħar għalhekk jintrabat ħafna mat-tema tat-tifkira u anki mal-personaġġ ta’ Werner li jispiċċa biex isir ħaġa waħda ma’ dan l-element naturali. F’Kapitlu 21 naqraw hekk: “... morna [il-post huwa Ħondoq ir-Rummien, fejn kien għeb Werner] u għal ftit minuti waqafna fis-skiet inħarsu lejn dik il-firxa baħar... baħar sieket ħlief li kultant iċafċaf max-xatt ta’ taħtna [...] Fil-ftit minuti li konna hemm poġġejna bilqiegħda fuq il-blat u kellimt f’qalbi lil Werner.”

It-tifkira mbagħad tintrabat mat-tema tal-imgħoddi (tema ewlenija). Hekk tikteb Brockdorff dwar dan: “Għax l-imgħoddi jgħix magħna, huwa biċċa minna. Fuq kollox, l-istess preżent tagħna hu magħmul kollu kemm hu mill-passat; ħaġa li ħadd ma jista’ jinnega. Huwa bħal dell li jimxi kontinwament magħna.” (Kapitlu 8) Il-motiv tat-tifkira b’xi mod jintrabat ukoll mal-proċess tal-maturazzjoni tal-istess Alexia: hekk, wara ħafna, f’Kapitlu 15 tistqarr, “Nibża’ li fantażma ta’ tifkira ma tantx tagħtik wens.” Huwa hawn meta tibda tifhem li trid tinqata’ mit-tifkira ta’ Werner li ladarba miet mhux se jerġa’ lura. U dan jintrabat ukoll ma’ kliem missierha ftit wara: “Eh! Dak kien żmien binti! Iż-żmien tal-ħrejjef! Prinċpijiet fuq iż-żwiemel ma tantx nara dil-ħabta, smajthom jgħidu fl-aħbarijiet li saru skarsi, skada ż-żmien tagħhom Alexia!”.

Għeluq:

Minkejja dak li jgħid missier Alexia, Meta Jħammar il-Pepprin jixbah lill-ħrafa għax għandu tmiem hieni. Brockdorff tagħlaq b’aspetti pożittivi[viii] bħalma huma l-għaqda, ir-rikonċiljazzjoni, il-familja, l-imħabba u l-maħfra, kollha elementi li l-awtriċi ttrattat fil-pubblikazzjonijiet preċedenti tagħha.



[i] Interessanti dak li jikteb il-Prof. Charles Briffa dwar il-kitba ta’ Lina Brockdorff f’Rhythmic Patterns in Maltese Literature (Midsea Books Ltd., 2001). Huwa jinserixxi lil Brockdorff f’dik it-taqsima tal-letteratura Maltija mistħajla li mis-snin sebgħin bdiet tesplora l-koxjenza (jew stat ta’ min jaf x’qed jaħseb u jħoss) tan-nisa u li rriflettiet il-pożizzjoni emanċipata tagħhom dejjem tissaħħaħ fis-soċjetà. Skond Briffa, Brockdorff kompliet fil-passi ta’ din it-tradizzjoni li ppruvat tkejjel il-profondità tal-moħħ u tal-qalb, imma hija għamlet dan mill-perspettiva ta’ mara. (p. 136)
[ii] BORN, H. “Kelmtejn Qabel għall-Ewwel Edizzjoni”, fir-rumanz Kien Kwinta l-Qamar, KKM, 2008, pp. 3-4.
[iii] FRIGGIERI, Oliver, Dizzjunarju ta’ Termini Letterarji – L-Edizzjoni l-Ġdida Mkabbra, PEG, 2000, p. 248.
[iv] Ibid.
[v] F’rabta ma’ dan tista’ tinqara l-osservazzjoni tal-Prof. Joe Friggieri fil-kumment kritiku tal-bidu għall-ġabra ta’ stejjer Bellus u Bizzilla: “... it-tiġrib tal-ħajja jservi biex id-dgħajjef jissaħħaħ, biex l-ilma mdardar isir trasparenti, u biex minn wara ċ-ċpar tad-dubju jfiġġ id-dawl taċ-ċertezza. Id-deheb jissaffa bin-nar, l-għarfien jiġi biż-żmien, u l-fidwa ma ssirx mingħajr tbatija. Jekk il-firda tfisser mewt, l-imħabba u l-maħfra jagħtu l-ħajja.” (p. viii)
[vi] Dwar l-aspett psikoloġiku Pawlu Mizzi jikteb hekk fid-Daħla għal Il-Bieb Numru 11 u Stejjer Oħra (KKM, 2007): “L-għan fl-istejjer ta’ Lina Brockdorff, imma, ma jidhirx li hu biss eżerċizzju psikoloġiku. Miegħu, għalkemm minsuġ fir-rakkont, hemm għan ‘missjunarju’. Trid donnha [...] tikxef ‘il-ħażen’ tas- soċjetà u tikkonvertih fi tjubija.” (p. ix) Ftit iktar ’l isfel Mizzi jikteb ukoll li Brockdorff “hija pittriċi ta’ ruħ il-bniedem. Mhix ir-ritrattista ta’ karattri li ma jeżistux.” (p. x)
[vii] BORN, H., “Kelmtejn Qabel għall-Ewwel Edizzjoni”, fir-rumanz Kien Kwinta l-Qamar, KKM, 1974, p. 4.
Dwar it-tħaddim tal-ewwel persuna singular u mekkaniżmi narrattivi oħra fil-kitba ta’ Brockdorff,  il-Prof. Charles Briffa jikteb hekk f’Rhythmic Patterns in Maltese Literature: “Her first person narrative often alternating between present-tense and past-tense transcription of thoughts and experiences; her musing interior monologue [...] her hesitations; her interrogatives and exclamations – all psychostylistically relevant features that produce a forthright prose echoing the natural rhythms of speech. It is a convenient style for the presentation of female lonliness and doubt.” (p. 139) Għalkemm dan kitbu f’rabta mar-rumanz Kien Kwinta il-Qamar, xorta nħoss li ħafna minnu għadu japplika fil-każ ta’ Meta Jħammar il-Pepprin.
[viii] Dan ifakkar f’dak li jikteb Raymond Mahoney fil-“Kelmtejn Qabel” għar-rumanz La Jerġa’ Jasal Diċembru (KKM, 2010): “...hemm ukoll forza ħellesija, qawwa ta’ kilba mħeġġa ta’ pożittiviżmu.” (p. 7); u lejn l-aħħar, “kitba li taf tissensitizza mhux daqskemm tissensazzjonalizza ġrajja mħawra li tressaq lejn xulxin karattri differenti, stili ta’ ħajja diversi u etajiet żlivellati iżda f’armonija ta’ aċċettazzjoni, kenn, wens, ħasra u fuq kollox u dejjem l-imħabba li ma tmut qatt...” (p. 9)
Dwar l-imħabba fil-kitba ta’ Brockdorff jikteb ukoll il-Prof. Charles Briffa f’Ir-Rumanz Malti fit-Tieni Nofs tas-Seklu Għoxrin (Kullana Kulturali, PIN, nu. 60, 2004): “L-imħabba, bil-forom kollha tagħha, tant tispikka li tinħass qisha karattru sieket li jiddomina u jikkontrolla lil kulħadd […] L-awtriċi donnha qiegħda tgħidilna li l-imħabba għandha bosta potenzjal biex tiġġenera aktar imħabba.” (pp. 55-56)

No comments:

Post a Comment