Sunday, September 2, 2012

KWADRI TAL-IMGĦODDI (2012) ta’ Charles Bezzina


Kienet ix-xewqa tal-kittieb u poeta Charles Bezzina li mal-għeluq tal-ħamsin sena tiegħu jippubblika tliet kotba. Din ix-xewqa saret realtà bil-pubblikazzjoni tal-ġabra ta’ poeżiji RAXX TAS-SILENZJU, bil-ktieb dwar Għawdex u t-Tieni Gwerra Dinjija WHEN THE SIREN WAILED, u issa bil-ktieb KWADRI TAL-IMGĦODDI, li kollha ħarġu fl-2012. Dan tal-aħħar għandu dedika li tgħid hekk: “biex nixgħel xrara mħabba għal dawn l-Għawdxin minsija”.

Id-daħla:

Kwadri tal-Imgħoddi hu ktieb ta’ 123 paġna. Għandu “Daħla” mill-Professur Oliver Friggieri u “Kelmtejn lill-Qarrejja” minn Charles Bezzina stess. Hawn Bezzina jgħid li l-ġenesi ta’ dan il-ktieb kienu 20 poeżija (miktubin fi kwartini, bir-rima mqabbża u f’versi settenarji jew ottonarji) li hu kiteb u li jitkellmu dwar Għawdxin tal-imgħoddi, “tifkiriet ta’ karattri li b’xi mod jew ieħor laqtuni u ħallewli impressjonijiet qawwija.” Bezzina jikteb ukoll hekk: “Il-karattri msemmija f’dan il-ktieb huma nies komuni, iżda li bil-fattizzi, il-manjieri u l-ġentilezza partikulari tagħhom, ħolqu ħafna pinzellati fit-toroq u l-pjazez. Fl-album qadim ta’ dawn in-nies joħroġ l-ambjent Għawdxi ta’ dawk is-snin; stampi ta’ Għawdex ieħor kif kien bis-sabiħ u l-ikrah tiegħu.”

Dawk li jikteb dwarhom (21 b’kollox) Bezzina sar jafhom f’nofs is-snin sittin u l-aħħar tagħhom, mela meta kellu biss minn erba’ sa disa’ snin. Kwadri tal-Imgħoddi għandu wkoll introduzzjoni dettaljata bl-isem ta’ “Għawdex f’nofs is-snin sittin”: hawn Bezzina jagħti ħarsa wiesgħa lejn Għawdex ta’ tfulitu, Għawdex b’ambjent sempliċi, rustiku u kampanjol,  li kien differenti ħafna minn dak tal-lum u li fih kienu jaħkmu x-xogħlijiet tas-snajja’. Kien żmien meta l-ħajja kienet timxi bis-slow motion, u ma kienx hemm l-għaġla tal-lum. B’hekk bosta kienu iktar hienja minkejja li l-ħajja kienet inqas komda.

Fl-Introduzzjoni naqraw dwar it-toroq u l-pjazez, il-logħob tat-tfal, il-Knisja, tal-ħwienet (tal-landier, tal-iskarpan, tal-ħaddied, tal-ħajjat, tal-furnar, tar-regettier, tal-barbier u tal-inbid), ix-xogħol u l-klassijiet soċjali, l-emigrazzjoni lejn l-Awstralja, il-Kanada, l-Amerka u l-Ingilterra, it-tallaba, il-mewt, l-ilbies, id-delizzji u l-passatempi (il-kaċċa, l-nsib, il-futbol, il-brilli, il-boċċi, it-tombla, il-maskaruni, il-pasturi tat-tafal u l-festi popolari), l-edukazzjoni (bis-sinjuri mrobbijin f’kultura Taljana) u r-Rediffusion. Ta’ min jgħid li fi Kwadri tal-Imgħoddi hemm episodji li jorbtu mal-ktieb l-ieħor ta’ Bezzina, When the Siren Wailed. Fit-tnejn jispikkaw il-laqmijiet: hawn insibu bosta, fosthom Is-Sufi, Ta’ Frellilu, Ta’ Luċċi, In-Nonu, Ta’ Awrenju, Tal-Bellusa, Taċ-Ċagħki, Ta’ Ċirnienu, u bosta oħrajn.

Fil-parti ċentrali tal-ktieb insibu numru ta’ritratti b/w, kemm tal-awtur stess meta kien għadu tifel, kif ukoll tal-personaġġi li hu jitkellem dwarhom.

 Spazji u attivitajiet partikulari:

Naqraw dwar l-għeluq u l-parrokkjaliżmu f’Għawdex tas-snin sittin, dwar ir-rwol tal-mara u l-ħdim tal-bizzilla, dwar spazji u attivitajiet partikulari.  Hekk għas-sinjuri kien hemm il-Każin tas-Sinjuri, u anki ċ-“Circolo Gozitano”. Pjazza Savina kienet il-post fejn jarma l-Monti. Il-Pjazza tat-Tokk, ir-Rabat, kienet il-milja tal-ħajja Rabtija. It-Telgħa tal-Belt, lejn il-Katidral,  kienet il-post fejn in-nassaba setgħu jbigħu u jpartu l-għasafar. Is-Silver Jubilee Sports Ground kien il-lok fej tintlagħab xi partita futbol. L-Oratorju Don Bosco kien jiġbor ħafna żgħażagħ mir-Rabat. Is-Central Office of Information kien ċentru edukattiv għall-poplu Għawdxi. Hu lok li jintrabat mal-poeta Ġorġ Pisani li kien il-kap tal-uffiċċju f’Għawdex u li dejjem kellu l-għan li jgħallem lill-Għawdxin. Spazji oħra huma l-Każin “Tal-Ljun” il-qadim – L-Aurora – fejn mhux ’il bogħod minnu kienu jiltaqgħu għarajjes u namrati, it-Teatru Astra (Tal-Istilla) fejn kienu jintwerew films u tittella’ xi operetta. Bezzina jsemmi ukoll l-ispazju taċ-ċimiterju: rigward dan jikteb, “Għad jasal żmien, jekk Alla ħanin jislifni l-għomor, li aktar inkun naf nies mejtin milli ħajjin.” Hemm ukoll Triq Palma, il-lok fejn twieled, trabba u għadu jgħix l-istess awtur. Il-ħanut tal-barbier jinftiehem bħala ċentru fejn jiltaqgħu bosta nies minn irħula differenti u jaqsmu aħbarijiet differenti. Jissemmew iktar minn darba n-niċeċ reliġjużi. Ix-Xwejni ta’ Għawdex u l-imkejjen tal-madwar jintrabtu mas-salini u l-produzzjoni tal-melħ.

Il-personaġġi:

Il-karattri Għawdxin li jagħżel Bezzina huma varji: hemm l-għalliem tal-mużika, il-barbier, tal-ħelu, l-għalliema, il-ħajjat, l-iskarpan, tal-karawett, il-landier, tal-pitrolju, tal-melħ u s-surmast. Hemm imbagħad oħrajn li jibqgħu miftakra b’laqamhom bħal Ġakki l-Mutu, Peppu n-Nagħġa, Ġużeppi ta’ Bolom, Ġanni tat-Talent, Mariġwann ta’ Għar Ilma, Pawlu tal-Peċċa, tal-Ixkora, Ġorġ Bżaru u Ġorġ il-Ġurdien. Bosta drabi Bezzina jidħol fl-irkejjen profondi u misturin ta’ kull karattru li jiddeskrivi. Konċa tirrappreżenta l-figura tal-mara determnata u b’saħħitha li taf tfendi għal rasha, anki jekk bi tbatija. Bolom jirrappreżenta kull bniedem li jinkwieta u jirrifletti fil-fond.

Illum Bezzina jimmaġina lil dawn il-karattri f’post speċjali fis-sema fejn huma apprezzati qatigħ, ladarba fil-preżent fid-dinja tagħna m’għadx hemm post għalihom.

Bezzina moralista:

Bezzina jipprova jiġġieled kontra l-kesħa u l-baħħ ġewwa qalbu billi jikteb dawn it-tifkiriet. Kontra l-baħħ hemm it-tifkira li tingħata laħam u sura permezz tal-kitba. L-għajn tal-ilma għal Bezzina (bniedem ta’ moralità soda) isir simbolu ta’ dak kollu li kien tajjeb u warrabnieh. F’dan ir-rigward jikteb, “B’xorti ħażina aħna qtajna sinjal li fired l-imgħoddi mill-preżent u qridna kull tifkira li tfakkarna fil-passat. Ridna nkunu moderni aktar minn ħaddieħor u b’hekk ma tgħallimniex sewwa l-lezzjoni. Inħoss li llum qegħdin inpattu qares għaliha.” Aktar ’l isfel jikteb, “Għawdex kien għadu l-gżira tal-ħolm, gżira kwieta b’nies sempliċi li ħallew ħafna kulur... Għawdex qered il-fiżjonomija tiegħu, tkabbar, u libes libsa moderna ġdida, iżda li ma tixraqlux daqs dik ta’ qabel.” Dwar id-dixxiplina fl-iskola jikteb, “dak li kien neċessarju fi żmien tfuliti llum ġie pprojbit.”

Bezzina mill-ewwel jinftiehem ukoll bħala kittieb ambjentalist, mela favur is-safa tal-imgħoddi. Huwa dirett f’dak li għandu jgħid rigward il-progress u l-prezz qares li qed inħallsu għalih. Dan il-progress iqabblu ma’ “malarja” fil-poeżija li tiddeskrivi lil Ġorġ Gauci u Karistu Sultana. Huwa preżenti l-ħin kollu l-konfront jew paragun bejn l-imgħoddi u l-preżent.

Laqtiet awtobijografiċi:

L-awtur jagħti wkoll l-ewwel lemħiet tiegħu u b’hekk jikteb dwar il-Pjazza tat-Tokk, il-ħajja ħdejn il-Każin tal-Ljun il-Qadim, Pjazza San Ġorġ, it-tifkiriet tiegħu fi Triq Palma (fejn għadu joqgħod sal-lum), l-iskola elementari, il-preċett u l-karattri ta’ tfulitu. Bezzina jammetti li fil-ktieb hemm xi episodji awtobijografiċi: dan bl-iskop li jdaħħal lill-qarrejja f’xi kmamar tiegħu u jurihom kwadri jew l-ewwel lemħiet personali mill-ħajja ta’ dik l-epoka.

L-istil:

Stilistikament Kwadri tal-Imgħoddi hu miktub bi stil mexxej u jaħkmek minnufih u jġagħlek tgħix dak li l-awtur qed jikteb dwaru. Tingħata importanza lill-ħsejjes (il-qanpiena, l-għana tal-għasafar, it-tpaċpiċ tan-nies, il-ħoss tat-tuning fork tal-għalliem tal-mużika, l-għajta tal-bejjiegħ, l-għagħa tax-xerrejja, il-qxur tal-karawett ifaqqa’ taħt is-saqajn) u lill-irwejjaħ  (tal-kafè ħierġa mill-ħwienet) tal-epoka deskritta minn Bezzina. L-awtur hawn jinftiehem minnufih bħala osservatur prim u akut, kapaċi jikteb deskrizzjonijiet mill-aqwa ta’ ambjenti u personaġġi diversi. Dawk tiegħu huma ritratti umani mill-isbaħ ta’ bnedmin normali li għexu ħajjithom b’mod sempliċi, umli u tajjeb. Kwadri tal-Imgħoddi għandu laqtiet poetiċi anki fil-partijiet ta’ proża. Eżempju ta’ dan hu meta Bezzina jikteb dwar Ġorġ Gauci u Karistu Sultana: “Id-dinja kienet il-ġenb u t-tnejn li huma għexu u mietu fix-xifer tagħha.”

Għajnejn Bezzina jgħarrxu kull rokna tal-ispazji u tal-karattri li jiddeskrivi, u dan b’dettall kbir. Id-deskrizzjonijiet jirrendu l-kitba ta’ Bezzina pitturi mill-isbaħ, pitturi ħajjin. Dak li għarrex fis-snin sittin meta kien għadu tifel bidlu f’kitbiet ta’ tifkira fil-preżent, ħamsin sena wara.

Konklużjoni:

Dan hu ktieb li żgur joħloq pont bejn il-kittieb sensittiv u l-qarrej daqstant sensittiv: lili qanqalli bosta tifkiriet marbutin mas-snin sebgħin u tmenin, tifkiriet marbutin ma’ persuni għeżież qatigħ għalija u li llum m’għadhomx magħna. Mhux biss persuni, imma wkoll xbihat, irwejjaħ, ħsejjes, uċuħ, togħmiet, ilwien, materjali differenti, kollha marbutin ma’ imgħoddi sabiħ.

Il-bniedem imut u anki t-tifkira tiegħu xi darba tispiċċa fix-xejn. Imma kif jgħid il-qawl Latin, Verba volant, scripta manent (il-kelma ttir imma l-kitba tibqa’). Kwadri tal-Imgħoddi ta’ Charles Bezzina huwa ktieb li jagħmel ġieħ kemm lil dan l-awtur ta’ sensibbiltà straordinarja, kif ukoll lill-persunaġġi li jiġu mfakkra u deskritti b’tant ħajja. Huwa studju antropoloġiku interessanti ferm f’rabta ma’ Għawdex tas-snin sittin. Ikun interessanti kieku jsir studju komparattiv bejn kitba bħal din u xogħlijiet tal-kittieb u ġurnalista Leonardo Sciascia li jagħtina stampa ta’ Sqallija tas-snin sittin bħal kif għamel f’rumanzi bħal Il giorno della civetta (1961) u A ciascuno il suo (1966). Anki f’Sciascia joħorġu d-differenzi bejn il-professjonisti u n-nies komuni, u nsibu deskrizzjonijiet marbutin mal-mara, mal-ilbies, il-kappillan, ir-raħal, il-ħanut tax-xorb jew iċ-ċirklu fejn jiltaqgħu l-professjonisti, u l-bqija.

Kotba bħal dan ta’ Bezzina għandhom ikunu parti mill-kurrikulu tal-istudenti. Hemm bżonn li nkunu nafu minn xiex għaddew u min kienu missirijietna, biex nagħarfu aktar lilna nfusna u ma nistħux quddiem popli ta’ artijiet ħafna ikbar minna. Illum sirna nafu iktar fuq dak li mhux tagħna milli dwar dak li hu tagħna; illum mhix skuża li hemm nuqqas tal-ktieb Malti. Kwadri tal-Imgħoddi huwa prova oħra ħajja ta’ dak li qed insostni hawn.

Nixtieq nagħlaq bl-istess kliem li bihom Bezzina jagħlaq il-ktieb Kwadri tal-Imgħoddi: “Irrid quddiem dawn l-erwieħ twajba nixgħel il-lampa tal-imħabba, biex l-Għawdxin u l-Maltin tal-lum, barra n-nies magħrufa u famużi li qraw dwarhom, ikunu jistgħu jittawlu minn wara l-purtiera, u jaraw u jiltaqgħu ma’ dawn in-nies minsija li lewnu lil Għawdex bil-karatteristiċi partikulari tagħhom.”

Patrick Sammut 

No comments:

Post a Comment